Som leder er du ansvarlig for din flok af medarbejdere, og for deres engagement og motivation i virksomheden og dens resultater. Men du er også leder på det personlige plan, og det kræver engagement og vilje fra din side, mener Preben Thalund Madsen, konsulent hos Globeteam – og ekspert i ledelse.
“Gormorgen, Line.”
Ledelse er ikke kun et spørgsmål om at sætte retningen og gå forrest i den daglige kamp for at nå i mål. Ledelse er i høj grad også et spørgsmål om at lede det enkelte menneske, skabe tilfredshed, engagement, motivation og en følelse af at høre til på arbejdspladsen.
Men mange ledere overser betydningen af netop den personlige ledelse, og det er en skam både for virksomheden, de ansatte og for lederen selv. For det kræver tit og ofte ikke de helt store ledelseskurser at blive en bedre leder i hverdagen.
“Selvom det kan virke banalt, så er noget så simpelt som et personligt godmorgen, når man møder på arbejde, er en lille, men betydningsfuld anerkendelse i hverdagen. Som leder er du nemlig også ansvarlig for tonen internt på arbejdspladsen, og derfor hviler der et særligt ansvar på dig for at være opmærksom, imødekommende og for at se dine medarbejdere,” siger Preben Thalund Madsen, ekspert i ledelse og konsulent hos Globeteam.
Giv ro i sindet
Mange kender nok den leder, der med ansigtet begravet i sin telefon, går lige gennem storrumskontoret og direkte ind på sit eget lille kontor, uden at hilse eller bemærke sine medarbejdere.
Dette er ikke nødvendigvis en dårlig leder, men det er en leder, der måske er for afskåret fra medarbejderne og ikke ser det værd, de hver især bringer til virksomheden.
“Som medarbejder er det utrolig vigtigt, at vi føler, at lederen har øje for det arbejde, vi udfører. At det bliver bemærket og værdsat. Derfor kan det også være en utrolig god ide for dig som leder, at du stopper op og taler med en eller to af de ansatte om deres opgaver og udfordringer, når du går gennem kontoret,” siger Preben Thalund Madsen.
Læs også: Preben Thalund Madsens fem gode hverdagsråd til ledere
Han mener nemlig, at du som leder tit og ofte vil opleve, at dine input bliver højt værdsat af medarbejderen, der evt. kan lufte et potentielt problem, eller bare betrygge dig med, at alt går efter planen.
“Det giver medarbejderen ro i sindet og motivation, at du interesserer dig for deres lille hjørne af virksomheden. Det viser dem også, at deres job er betydningsfuldt, og at de selv er betydningsfulde.”
Styrk troen
For Preben Thalund Madsen er det en vigtig pointe, at ledere bliver bedre til at rette deres daglige opmærksomhed mod den enkelte medarbejder – uden at miste blik for de store linjer.
For selvom lederen kan have mange opgaver på sit bord, og kalenderen fyldt op med vigtige aftaler, så er blikket for medarbejderne og deres trivsel, essentiel for sammenholdet og holdånden i virksomheden.
“Som leder skal man også give sig selv nogle små frirum, hvor man ikke skal være på. Gå med de andre i kantinen og spis frokost, og snak om noget helt andet end arbejde. Det kan betyde meget for dine ansatte, at du viser dem, du har lyst til deres selskab.”
Samtidig advarer Preben Thalund Madsen mod at blive en af de ledere, der afskærer sig selv for meget fra medarbejderne og det vigtige arbejde, de udfører. I og med, at det er lederens opgave at gå forrest og være problemknuser, kan den altid lukkede kontordør have en meget negativ effekt.
“Kan medarbejderne ikke mærke dig som leder, mister de så småt troen på, at du kan hjælpe dem med deres daglige udfordringer. Og mange vil miste lysten til at få dig til at lykkes som leder. Det er ikke bare skidt for dig som leder, det er skidt for hele virksomheden.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk