Der er kamp om vores opmærksomhed, når vi som forbrugere handler på nettet. selvom bl.a. kinesiske giganter brager frem, oplever de danske netbutikker øget omsætning, og det giver optimisme for fremtiden.
Der er blevet skrevet mangt og meget om især kinesiske Temus fremgang i Danmark, hvor et stort udsnit af de danske forbrugere har prøvet kræfter med den kinesiske lavprisplatform.
Men faktisk oplever 4 ud af 10 danske netbutikker også, at de handlende igen har fundet vej til deres sites, og at dette kan mærkes på den generelle omsætning.
”Det er andet kvartal i træk, at vi ser, at flertallet har haft et bedre kvartal end tidligere, og det er selvsagt godt. Det kommer ovenpå en lidt tung periode, så nu tør vi godt konkludere, at udviklingen er vendt. Fremgangen er tilbage for de danske netbutikker,” siger branchedirektør for Digital Handel, Carsten Rose Lundberg.
Det er ikke kun væksten, der er tilbage i dansk e-handel. Det samme gælder troen på fremtiden. I undersøgelsen svarer 46 procent, at de tror på, at væksten i 2. kvartal vil være større end samme periode sidste år. Vi skal cirka tre år tilbage for at finde så stor tro på fremtiden.
”Det er ret bemærkelsesværdigt, for det var altså under coronakrisen, hvor e-handlen jo virkelig buldrede frem. Jeg deler dog optimismen, for det stemmer fint overens med det, vi hører, når vi taler med medlemmerne; det går klart bedre. Samtidig kan vi også se, at forbrugertilliden stille og roligt bevæger sig i den rigtige retning,” siger Carsten Rose Lundberg.