En ny undersøgelse fra Acronis viser, at 71 procent af kvinder i sektoren mener, at deres mandlige kolleger forfremmes hurtigere, selvom de arbejder færre timer end kvinderne.
På mange måder står det skidt til med ligestillingen i den danske it-sektor, hvor kun omkring hver femte it-specialist er kvinde – og samtidig er andelen af kvinder ikke vokset siden 2004, ifølge tal fra brancheforeningen, IT-Branchen.
Det flugter udmærket med en ny international undersøgelse fra it-sikkerhedsfirmaet Acronis, der viser, at 71 procent af branchens kvinder mener, at deres mandlige kolleger forfremmes hurtigere, selvom de arbejder færre timer end kvinderne. Undersøgelsen er baseret på data fra USA, UK, Spanien og Schweiz.
IT-Branchen fortæller til Marketconnect, at de ikke har kendskab til lignende danske eller europæiske analyser, der sætter fokus på kønsforskelle omkring forfremmelser, og derfor er det også uvist, om tallene fra USA, UK, Spanien og Schweiz er sammenlignelige med danske.
Dog viser danske tal, at kun hver tiende direktør i den danske it-sektor er kvinde, samt at det i bestyrelseslokalerne ikke ser meget bedre ud, da det her blot er 12,5 procent, der er kvinde. Ser vi på erhvervslivet generelt i Danmark, er dette tal på 16 procent.
Acronis undersøgelse viser, at 84 procent af de adspurgte mener, at flere kvinder i lederstillinger ville gavne teknologivirksomheder. Derudover er der et stort ønske om bl.a. flere masterclasses, læringskurser og workshops.
“For at fremme ligestilling mellem kønnene i teknologibranchen må vi erkende, at det, at opmuntre kvinder til at påtage sig it-lederroller, ikke kun er et moralsk imperativ, men en strategisk fordel, der giver unikke muligheder for både kvinder og de organisationer, der ansætter dem. Ved at ansætte kvinder i it-lederroller vil virksomheder få nye perspektiver og innovative ideer drevet af kreativitet,” siger Alona Geckler, SVP Business Operations og stabschef hos Acronis.
Hun fortæller videre, at dette ikke kun vil styrke teams, men også vil positionerer it-organisationer til bedre at imødekomme deres kunders forskellige behov, samt give it-virksomhederne en betydelig konkurrencefordel.