Prisen på en liter benzin har forlængst rundet 17 kroner, og nye sanktioner kan presse prisen helt op på 20 kroner literen inden for den nærmeste fremtid. Det får flere og flere danskere til skære ned på bilkørslen, når det kan undgås.
Brændstofpriserne har været på himmelkurs i månedsvis, og der er ingen tegn i hverken sol eller måne på, at tingene ændrer sig foreløbigt. Tværtimod varsler mange, at priserne kan få endnu et nøk opad i den kommende tid.
Og de dyre tider får nu mange danskere til helt at lade bilen stå i garagen, fremgår det af en helt ny undersøgelse foretaget af Applus Bilsyn blandt 1.279 bilister. Ifølge tallene indhentet i denne uge, svarer 33 procent – eller hver tredje bilist – at de kører mindre på grund af de stigende brændstofpriser.
Bilisterne ændrer mønster
Andelen af bilister som kører det samme som før Ukraine-krigen, der har været den væsentligste katalysator for de vilde prisstigninger, er i samme periode faldet fra 82 til 66 procent, viser de to undersøgelser.
Og den kan falde yderligere, hvis priser fortsætter deres himmelflugt.
“Alle bilejere får i øjeblikket kærligheden at føle, når de tanker bilen. Priserne stiger i øjeblikket nærmest uge for uge, og der er i prismæssig forstand ikke rigtigt noget sted at skjule sig som bilejer, bortset fra at køre mindre. Fortsætter benzin- og dieselprisen yderligere op, vil vi se endnu flere, der bogstavelig talt lader bilen stå i indkørslen,” siger teknisk konsulent hos Applus Bilsyn, John Gantzhorn.
Prisen på en liter benzin er siden juni 2021 steget fra 12,79 kr. til 17,39 – eller 36 procent. Med udsigt til fortsat knaphed på olie og nye EU-olierestriktioner mod russisk olie og energi får bilisterne ikke noget forærende ved benzin- og dieselpumperne – nærmere tværtimod.
“Realiteterne lige nu er, at der er historisk høje omkostninger forbundet med at køre bil, og så må man som bilejer gøre op med sig selv, i hvilket omfang man har lyst til eller praktisk set har mulighed for at spare på denne udgiftspost. Det vil være svært for mange familier,” siger John Gantzhorn.

