Tilliden til bankerne er for opadgående gennem det seneste år, viser ny undersøgelse fra MyBanker. I alt er tilfredsheden steget med 16 % over det sendte år.
Bankerne er altid et emne, man kan diskuterer ved middagsbordet. Er de gode nok, er renterne okay, og har man grundlæggende set tillid til sin bank, og dens måde at drive forretning på. Og i følge en pørgeundersøgelse, foretaget af bankportalen Mybanker, er vi danskere blevet mere tilfredse med vores bank, end vi har været gennem de seneste år.
Èt af de store temaer, der har ført til en lavere tilfredshed over de seneste år, er de negative renter, som bankerne har haft indført i en årrække. Det har været et emne, hvor kunderne har haft meget stærke følelser. Af samme grund var der sidste år en meget lav tilfredshed i vores undersøgelse. I dag er negative renter mere bredt accepteret.
“Der er stadig mange, der er meget utilfredse med dem, men de fleste har indset, at det er samme betingelser de fleste steder og i en spørgeundersøgelse som vores, fylder det mindre end for et år siden,” siger Johan Malmsten, administrerende direktør for Mybanker, Danmarks førende bankportal, til at skabe gennemsigtighed og mobilitet på bankmarkedet.
Et spil med mange faktorer
Hos Mybanker har man årligt mellem 30.000-40.000 danske husstande, der søger om tilbud på at skifte bank, og den data giver nogle unikke indsigter i kundeadfærden på det danske marked. Mange søger om at skifte bank i forbindelse med boligkøb, lige mange netop har været ude efter at undgå i de negative renter.
“Fordi vi har en så stor brugerdatabase, og har adgang til kunderne, når bankskiftet er mest aktuelt, har vi næsten en live-opdatering i kundeadfærden hos danskerne. Det giver os nogle ret interessante indsigter, hvor Danske Bank er et godt eksempel. Der har været nogle ærgerlige sager om banken, og de scorer generelt ikke i den høje ende på forskellige spørgeundersøgelser,” siger Jesper Ring Jakobsen, strategichef hos Mybanker.
Der er i det hele taget mange forskellige grunde til, at vi som kunder ønsker at søge væk fra den ene bank over i den anden, og det er ikke altid bare én ting, der gør udfaldet. For mens Danske Bank eksempelvis har haft mange dårlige sager over de seneste år, er antallet af kunder, der søger væk fra banken, faldet med omkring 25 %. For mange bankkunder er prisen blandt de vigtigste temaer.
“Vi ser hvert år, at pris er den faktor, flest angiver som værende vigtigst i et bankskifte. Alligevel kan vi også se, at det er mindre end halvdelen af tiden, at vores brugere vælger den billigste løsning, når de skifter bank via Mybanker. Det betyder ikke, at folk er klar til at vælge den dyreste løsning, de kan finde, men at parametre som tilgængelighed, kemi med rådgiver og bankens omdømme, kan være mindst lige så vigtige” afslutter Jesper Ring Jakobsen.