Booking.com har undersøgt danskernes lyst til at rejse mere bæredygtig. Tallene viser en lyst til bæredygtige rejser, men en ulyst om at betale for det.
I en ny undersøgelse der bygger på data indsamlet fra mere end 33.000 rejsende, heriblandt 1000 danskere, har bookingportalen, Booking.com undersøgt, om vores rejsevaner står mål med den grønne omstilling af hotel- og rejsebranchen.
Undersøgelsen fremhæver et dilemma, hvor de adspurgte føler sig nødsaget til at vælge mellem at minimere deres udgifter eller træffe mere bæredygtige rejsevalg. For selvom mange ønsker at belaste klimaet mindre på rejsen, så kniber det mere med lysten til at betale for det – og mange begrunder dette med inflation og økonomisk usikkerhed.
Eksempelvis svarer 52% af de danske rejsende, at de gerne vil rejse mere bæredygtigt i løbet af de næste 12 måneder, mens hele 72% siger, at den globale energikrise og de stigende leveomkostninger har indflydelse på, hvordan de planlægger at bruge deres penge.
“Samtidig med at rejser igen er tilbage på programmet, har de stigende leveomkostninger og bekymringer om klimaet ført til en større efterspørgsel på flere budget- og miljøvenlige muligheder,” siger Glenn Fogel, administrerende direktør i Booking.com.
Ser man på den nye undersøgelse, står det dog også klart, at mange ikke har lyst til at punge det ekstra ud, som de bæredygtige tiltag koster. Næsten halvdelen (46%) af de danske rejsende synes, at de tilgængelige valgmuligheder for bæredygtige rejser er for dyre, mens kun 28% er villige til at betale mere for rejsemuligheder, der har en bæredygtighedscertificering.
Samtidig peger undersøgelsen på et stigende problem med, at mange rejsende ikke stoler på at de rejsemuligheder, der er angivet som bæredygtige, rent faktisk er mere bæredygtige. Rejsebranchen står med andre ord over for en stor opgave i forhold til at vinde denne forbrugergruppes tillid.
“En indsats for at skabe mere bæredygtige rejsemuligheder er en investering i verden, og vi arbejder på at gøre det lettere for alle at rejse på en mere miljøbevidst og ansvarsfuld måde, uanset hvor de er på deres egen bæredygtighedsrejse,” siger Glenn Fogel.