Den 1. juni sætter Mette Østergaard sig tilrette i stolen som som direktør for kommunikation og public affairs i Dansk Industri (DI). Her vil hun især satse på at beskrive erhvervslivets rolle som aktør og samfundsstøber.
Mette Østergaard, chefredaktør på Berlingske, havde knapt rejst sig fra stolen som talk-moderator til årets SMV Dagen i Tivolis kongressal, der blev afholdt af DI, gør det blev offentliggjort, at hun til sommer tiltræder som direktør for kommunikation og public affairs hos netop DI.
Overfor sin nye arbejdsgiver lægger hun ikke skjul på, at arbejdet for og med det danske erhvervsliv, kommer til at føre hende i en særlig retning – nemlig at vise, hvilken betydning danske virksomheder har for hele landet.
“Der er mere debat om, hvordan pengene skal bruges, end der er om, hvor de kommer fra. Jeg anser det for min vigtigste opgave at belyse virksomheders kæmpestore rolle som samfundsyder såvel som samfundsformer,” siger hun til DI Business.
Mette Østergaard tiltræder sit nye job i en tid, hvor dansk erhvervsliv har nok at kæmpe med på mange fronter. Der er en omsiggribende mangel på medarbejdere – lige fra it-specialister til faglærte og landbrugsmaskinemekanikere. Derudover er hele erhvervslivet på den ene eller anden måde i gang med en grøn omstilling, og så rejser dig sig kritiske røster fra de danske virksomheder omkring det store bureaukrati, der sænker og besværliggør det daglige arbejde.
Der er med andre nok at tage fat omkring, når hun fra 1. juni starter hos DI.
“Dansk erhvervsliv er Danmarks motor, som jeg virkelig glæder mig til at arbejde med at få endnu mere op at køre. Virksomhederne skal have de bedst mulige vilkår, så de kan være samfundets stærkest mulige drivkraft,” siger hun.