Den teknologiske udvikling buldrer derudaf, og stadig flere nye løsninger kommer frem og har potentiale til fundamentalt at ændre verden. Èn af disse er det såkaldte Metaverse, der kan føre til en teknologisk revolution – også for erhvervslivet.
Måske har du allerede hørt om det, Metaverset. Hvis du er, som så mange andre, har du sikkert ikke sat dig nærmere ind i, hvad det egentlig er for en størrelse og hvilke muligheder, det trækker med sig i kølvandet.
Det er dog al mulig god grund til at gøre, hvis man spørger Therkel Sand, der er Metaverse-ekspert og stifter af virksomheden Realitet, der arbejder med immersive teknologier og digitale muligheder.
“Jeg plejer at sige, at Metaverset er det rummelige internet, forstået på den måde, at det er en sammensmeltning af den fysiske og den digitale verden. Metaverset er et integreret netværk af utallige virtuelle verdener, og det gør det til den næste generation af internettet. Det er der, vi kommer til at være sociale med hinanden i fremtiden, det er jeg helt sikker på.”
Enormt potentiale
Det er ikke bare Therkel Sand, der har store forventninger til Metaverset. Ifølge Citibank kan Metaverset blive hele 13.000 milliarder dollars værd i 2030, og visse eksperter forventer, at vi mennesker i 2030 i gennemsnit vil bruge 5,6 timer i Metaverset hver eneste dag.
Ved at gøre sig en masse erfaringer nu, vil man være klædt godt på, når Metaverset for alvor får sin folkelige udbredelse om nogle år.
Therkel Sand.
Mange store virksomheder og brands har allerede taget det til sig i stor stil. Eksempelvis har fodboldklubben Manchester City bygget et virtuelt stadion, så fans fra hele verden kan se holdets kampe og købe dets virtuelle merchandise.
Og for Therkel Sand er det ingen tvivl om, at danske virksomheder også bør overveje at komme med på Metaverse-bølgen.
“Det skal de af flere grunde. For mange unge mennekser er det i dag helt naturligt at have en avatar, og det er for eksempel vigtigt, at ens avatar ser godt ud og er klædt godt på. Det er ikke tilfældigt, at Nike har varemærkeregistreret deres virtuelle Air Jordans, så disse kan købes i Metaverset med kryptovaluta og såkaldte non-fungible tokens (NFT’er – et unikt bevis på ejerskab, red,)” siger han.
Samtidig mener Therkel Sand, at virksomheder, som eksempelvis tøjfirmaer, i Metaverset vil kunne give sine kunder langt flere og helt anderledes varer og produkter, end det er muligt i den fysiske verden.
“Som brand vil man kunne nå forbrugeren på helt nye måder. Hvis det er sandt, at vi kommer til at bruge mange timer i Metaverset hver dag, så er det et gigantisk marked, der pludselig etableres. I og med, at det er en sammensmeltning af den fysiske og digitale verden, så vil der også opstå store muligheder for både små og store brands.”
Dyp tæerne
Metaverset adskiller sig fra de sociale medier, vi kender i dag, ved at det ikke er siloopdelt. I dag har vi en profil på Facebook, Instagram og så videre, men i Metaverset bliver det hele smeltet sammen til ét stort virtuelt univers. Som brugere vil vi tilgå det med såkaldte VR-briller, der giver en oplevelse af at være tilstede i et fysisk rum.
“Det er svært præcist at sige, hvad Metaverset kommer til at betyde for eksempelvis retailere og andre virksomheder, men jeg er ret sikker på, at der vil opstå et meget stort marked, og at nogle brands kan drage utroligt stor nytte af den virtuelle verden,” siger Therkel Sand.
Sælger man eksempelvis tøj til avatarer i Metaverset, vil der være gode indtjeningsmuligheder, både ved det faktiske salg og når et stykke tøj sælges videre.
“Køber man en t-shirt i Metaverset, får man en såkaldt NFT, der sikrer, at man ved, hvem der ejer t-shirten. Det er en kontrakt, der også bevirker, at hvis man sælger t-shirten videre til en anden, så får virksomheden en del af pengene fra det salg også. Det er sikret rent digitalt, og det er en ubrydelig kontrakt,” siger Therkel Sand.
Og der er så at sige ingen grænser for, hvad man potentielt kan købe og sælge i Metaverset. Alt fra tøj, køretøjer, køkkenudstyr og produkter, der end ikke findes i den fysiske verden.
Mange eksperter spår, at Metaverset bliver en langt større revolution for private og virksomheder, end internettet var.
“Mit bedste råd til danske virksomheder af enhver slags vil helt klart være, at de skal komme i gang, og i hvert fald prøve kræfter med Metaversets muligheder. Alt tyder på, at dets potentiale er ekstremt stort, og ved at gøre sig en masse erfaringer nu, vil man være klædt godt på, når Metaverset for alvor får sin folkelige udbredelse om nogle år,” siger Therkel Sand.