En af Afrikas største musiktjenester, Mdundo.com, har store forventninger til fremtiden. Inden for næste tre år skal tjenesten både runde 50 millioner brugere og have positivt EBITDA.
“Vores vækststrategi de sidste 2 år har båret frugt med stærk brugervækst og en konstant vækst i omsætningen på tværs af vores kernemarkeder. Ser vi frem mod 2025, vil vi fortsat fokusere på aggressiv vækst i brugere og omsætning, men med et øget fokus på at skabe værdi pr. bruger, og vi forventer et positivt EBITDA ved udgangen af 2025.” siger adm. direktør i Mdundo, Martin Møller Nielsen.
I løbet af de seneste to år har Mdundo øget antallet af månedlige aktive brugere med 290% fra 5 mio. til forventede 19-20 mio. i juni 2022, og omsætningen er vokset med ca. 340% i samme periode.
Selskabet præsenterer nu “2025-strategi” samt 2022/23-guidance, der blandt andet omfatter:
Målet for virksomheden er at vækste fra 19-20 millioner månedlige aktive brugere i juni 2022 til i alt 50 millioner månedlige aktive brugere. Man satser derudover på at have øget fokus på at skabe værdi pr. bruger igennem betalte teleselskabsprodukter. Sidste år annoncerede Mdundo tele-partnerskaber med Vodacom i Tanzania samt MTN og Airtel i Nigeria. Partnerskaberne gør det muligt for teleselskabets kunder at abonnere på Mdundos premium-produkter direkte gennem deres teleselskab.
Mdundo vil fortsætte det stærke fokus på masse-markedet i Afrika. Fra 2020 til 2025 forventes mobilinternetabonnenterne at vokse med en gennemsnitlig vækstrate på 9,3% p.a. og nå næsten 500 millioner internetabonnenter.
Mdundos vision er justeret fra “At give Afrika nem og lovlig adgang til musik” til “At give Afrika let og lovlig adgang til onlineunderholdning”, hvilket afspejler en langsigtet ambition om at bevæge sig over i andre typer af onlineindhold og underholdning, som f.eks. sportsindhold og podcasts for at tiltrække et bredere publikum til tjenesten.
“Vores fokus vil forblive på bruger- og omsætningsvækst, og vi forventer at vokse vores omsætning med cirka 100 % de næste 12 måneder. Det store fokus på vækst vil vise sig på bundlinjen det efterfølgende år, som følge af bl.a. løbende investeringer i acquisition af betalende abonnenter og brand building i det kommende år,” siger Martin Møller Nielsen.