Det koster dyrt at få sine designs kopieret af andre, men desværre ved mange danske modedesignere ikke nok om, hvordan de skal beskytte sig mod kopister.
De seneste år har budt på en række store og små sager om ulovlig kopiering af designprodukter, hvilket hos mange har ført til en øget opmærksomhed på området. Ikke desto mindre mangler danske designere fortsat viden om, hvor man bedst muligt beskytter sine produkter mod kopiering, eller hvad de skal stille op, når først skaden er sket.
Faktisk mener man hos OECD og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, at op mod 5,8 pct. af importen til EU stammer fra kopivarer. Disse varer omfatter ofte falske produkter inden for tøj, sko og accessoires. I Danmark menes virksomhederne at gå glip af knap 7 milliarder kroner i direkte salg på grund af kopivarer.
“Meget tyder på, at folk i branchen ikke er ordentligt klædt på til at tage et hårdere livtag med kopister, og derfor risikerer de at gå glip af store indtægter, når deres produkter bliver kopieret. Der er lagt mange ressourcer og hjerteblod i at udvikle dem, så det er virkelig ærgerligt,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Styrelsen kommer samtidig med tre råd til modedesignere omkring kopiering
- Læg en strategi for, hvordan I forebygger kopiering. Ved at have en systematisk tilgang, kan man nå langt med at forebygge kopiering, og samtidig kan man spare værdifuld tid og penge, hvis problemet opstår.
- Hold øje med markedet for kopier og sørg for at undersøge historikken hos underleverandører i forhold til, om de tidligere har været involveret i kopivarehandel.
- Indgiv en toldanmodning og bed toldmyndighederne – helt uden omkostninger – om at se efter og tilbageholde kopivarer.
Kend dine rettigheder
For virksomhederne og den enkelte designer er det først og fremmest vigtigt at finde ud af, hvad man har af rettigheder over for en designs, og hvordan man bedst muligt kan beskytte disse. Mange designere opdager ikke, at deres produkter er blevet kopieret, før det er for sent.
“Vi ved, at mange ikke har tilstrækkelig viden om, hvordan de kan beskytte deres design og forretning. Rigtig mange danske designere lægger et stort arbejde og mange ressourcer i at udvikle nye kreative design, så vi skal gøre alt, hvad vi kan for at dæmme op for problemet. Derfor vil vi også gerne bidrage til, at flere i branchen ved, hvordan de skal handle og ikke mindst, hvordan de kan sikre sig bedre mod kopieringen, før det sker,” siger presse- og kommunikationschef hos Dansk Mode & Textil, Simon Hansen.
Tidligere undersøgelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at kun 12 pct af danske SMV’er bruger rettigheder som patenter, varemærker og design. Det sætter designerne i en svær situation, skulle det ske at deres produkter bliver kopieret og solgt i andres navn.
”Det drejer sig om stå så stærkt som muligt mod kopiering. Derfor er det vigtigt, at flere virksomheder i modebranchen tager stilling til, om det forretningsmæssigt giver mening at registrere deres varemærke og beskytte designet til deres produkter. For nogle giver det mening at forlade sig på ophavsretten, for andre er det en dårlig idé at lægge alle æg i en kurv. Har man registreret sine rettigheder, kan man langt bedre dokumentere, at man har retten til sit navn og design, og så står man ofte stærkere, hvis man oplever at blive kopieret,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.

