Hun startede sin egen virksomhed hjemme ved spisebordet, men eksporterer i dag arkitekttegnede møbler til kunder over hele verden. Line Olesen tog springet og blev iværksætter, da hun i 2017 grundlagde MAKE nordic, der i dag beskæftiger fjorten medarbejdere og tæller sin vækst i trecifrede procenter.
Line Olesen har været forbi vidt forskellige brancher på sin karrierevej. Fra mediebranchen til energibranchen, fra marketingchef til grundlægger af en møbelvirksomhed, der designer og producerer efter bæredygtige principper.
I starten skal du være klar over, at du skal gøre alting selv, lige fra regnskaber til rengøring. Sådan er det bare.
Line Olesen.
Med et koncept om at arkitekttegnede møbler i dansk kvalitet ikke behøver koste en formue, fandt Line Olesen med MAKE nordic det hul i markedet, der i dag har ført en vækstvirksomhed med sig. I 2021 vækstede virksomheden 300 %, og i dag er MAKE nordic på vej ud på nye markeder flere steder i verden. Det har krævet både et skarpt koncept og en høj arbejdsmoral.
Bliv skarp på konceptet
Det er helt afgørende, at man bliver så skarp på hele sit koncept som overhovedet muligt. Jeg har arbejdet med mange store projekter i mit liv, og jeg har lært vigtigheden af grundig planlægning og et knivskarpt fokus, og det får man i høj grad brug for, når man starter virksomhed.
For det er bare enormt vigtigt at have styr på, hvad din idé går ud på. Start med at beskrive dit produkt, din målgruppe, din prissætning og dine mål. Der er skabeloner på nettet, som er rigtig gode. Det behøver ikke være svært, men du gør det meget lettere for dig selv, hvis du har styr på den slags. Afsæt to halve dages arbejde, så er du kommet langt. Den første dag skriver du det hele ned. Den anden dag retter du det til. På så kort tid er du allerede kommet langt med din forretningsplan og er klar til at præsentere den for din familie og venner, der naturligvis kan bruges som testpersoner.
Når du er skarp på dit koncept, så tvinger du dig selv til at tage stilling til din idé, om den holder, og om den er realistisk. Og det giver dig selvtillid at have styr på det! Derudover så hjælper det dig, når du skal i banken, møde en samarbejdspartner eller potentielle kunder og leverandører.
Kom i sving!
Det lyder måske lidt banalt, men skal du være iværksætter, så kræver det hårdt arbejde og masser af gå-på-mod. Du får en helt anderledes hverdag end da du havde et almindeligt fuldtidsjob. Så drømmen om deltidsarbejde eller fri hver fredag, holder ikke helt, hvis du ønsker at skabe en succesrig virksomhed.
Du skal hele tiden være koncentreret om nu og her, samtidig med at du skal planlægge på både kort og lang sigt. Og i starten skal du være klar over, at du skal gøre alting selv, lige fra regnskaber til rengøring. Sådan er det bare, medmindre du har masser af medarbejdere fra starten, og det har man jo sjældent.
Der vil altid være noget, du er bedre til end andet. Hvis du ikke er den fødte sælger, kan det f.eks. være en udfordring at finde sine første kunder eller at lave sit første opslag på de sociale medier. Og når tingene fejler, så drømmer du om at kunne ansætte en ekspert, der kan alt det, du ikke kan. Men det er også okay, for jeg skal hilse og sige, at du lærer meget af at prøve at gøre tingene selv. Og så er det vildt tilfredsstillende, når det lykkes.
God service kan ikke undervurderes
God kundeservice er virkelig altafgørende, og det er en ting, vi alle sammen kan give, hvis vi vil. Og tro mig, det betaler sig i sidste ende, for det er bare enormt vigtigt, at man behandler sine kunder godt og respektfuldt. Sørg for at kunderne let kan få fat i dig, og at du altid prøver at hjælpe dem så hurtigt som muligt både før, under og efter salget. Det drejer sig i bund og grund bare om, at tage telefonen, når den ringer, besvar mails samme dag, og vær sød ved dine kunder. Det er jo dem, du skal leve af, så de skal være mere end tilfredse.
Der gik meget lang tid, inden jeg fik den første reklamation; jeg var også bare en lille enmandsvirksomhed, men selvfølgelig kommer der reklamationer henad vejen, især når din virksomhed vokser. Det skal man tage alvorligt og rykke på meget hurtigt. For selvom der er sket en fejl, så vinder du en rigtig glad kunde og en god ambassadør, hvis du hjælper eller udbedrer fejlen i en fart. Det er sjældent særlig svært.
Man skal også huske, at med reklamationer får man ny viden om sin virksomhed. Hvis tre kunder klager over den samme ting, så er det et område, man skal forbedre. Så du kan faktisk vende det til noget positivt.