Lederne i de danske virksomheder er under pres fra mange sider, men der er meget lidt fokus på ledernes trivsel – både i virksomhederne og i samfundet generelt. Det er et problem, mener erhvervspsykolog og forfatter Lill Palmblad.
Søger man på internettet efter artikler og rapporter om medarbejdertrivsel, vil man finde utallige steder, hvor man kan få ny viden, gode råd og i det hele taget blive klogere på emnet. Søger man derimod på ledertrivsel, dukker der væsentligt færre resultater op – og det afspejler meget godt det generelt fraværende fokus på, at også ledere skal trives i deres job.
“Der er en fortælling om, at ledere er en særlig støbning og er en særlig slags mennesker. Der er mange myter og forestillinger om ledere som en slags supermennesker, der ikke har behov for beskyttelse, og som kan klare mere end andre mennesker. Vi forventer på nogle måder, at de kan klare mere end os andre,” siger erhvervspsykolog Lill Palmblad i erhvervsmediet Marketconnects podcast Kapitlet.
Kapitlet tager udgangspunkt i bøger om samfund, erhverv og ledelse, og som medforfatter til bogen ‘Hvem passer på chefen’ besøgte Lill Palmblad Kapitlets studie til en snak med redaktør, Klaus Thodsen.
Lill Palmblad fortæller også, at vores syn på lederen som en figur, der ikke har brug for støtte i det daglige, og som en person, der kan klare stort set alt, spænder ben for det ellers nødvendige fokus på lederes trivsel.
“Det er ikke fordi, at der ikke er nogen, der gerne vil passe på lederne, men vi er simpelthen ikke vant til at tænke på ledere som nogen, der skal passes på. Vi er vant til at se lederen som den, der skal passe på os andre,” siger Lill Palmblad.
Det manglende fokus på lederens trivsel har ikke bare konsekvenser for den enkelte leder, der mistrives, men også for de virksomheder og organisationer, de er en del af.
“Mistrives lederen, er der større chance for, at medarbejderne også vil mistrives. Den slags koster på produktiviteten og arbejdsglæden. Så der er gode grunde til at sætte ledertrivsel i fokus.”