I de danske yderområder frygter man, at den netop vedtaget vejafgift for lastbiler vil betyde færre arbejdspladser og i nogle tilfælde lukninger af virksomheder i landdistrikterne.
I går blev en ny kørselsafgift på den godtransporten vedtaget i Folketinget; en afgift, der betyder, at lastbiler fremover skal betale omkring 1,3 kroner per kørt kilometer. Målet med afgiften er efter sigende at sikre den grønne omstilling af transportsektoren, men i de danske landdistrikter ser man helt andre konsekvenser forude.
“Når vejafgiften betales efter antallet af kørte kilometer, har det den konsekvens, at den største regning lander hos yderområdernes vognmænd og i sidste ende hos erhvervslivet i yderområderne. Det er paradoksalt, når vi har en regering, der med egne ord ønsker “et Danmark i geografisk balance” og at sikre gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet,” siger formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
Formanden peger på, at vejafgiften havde været mere spiselig, hvis der var realistiske grønne omstillingsmuligheder for lastbilbranchen. Desværre er hverken lastbilerne til den tunge transport eller ladeinfrastrukturen gearet til den omstilling og bliver det heller ikke lige foreløbig.
Det er man enig i hos DTL- Danske Vognmænd, hvor man hæfter sig samtidig ved, at regeringen forventer, at der i 2030 vil være fire procent af den danske vognpark, der vil køre med nul-emissionskøretøjer.
“Jeg tolker det derhen, at regeringen er på tilbagetog med hensyn til at levere det, den har skabt en berettiget forventning om: Nemlig en massiv statslig indsats for el-infrastrukturen og en håndterbar administration samt ikke mindst håndhævelse af afgiften,” siger direktør, Erik Østergaard.
Hos Landdistrikternes Fællesråd er man bange for, at en direkte konsekvens af afgiften bliver, at endnu flere virksomheder i yderområderne vil få svært ved at klare sig.
“Antallet af arbejdspladser i landdistrikterne har været dalende siden finanskrisen, og derfor er det så bidende nødvendigt at sikre gode vilkår for erhvervslivet i landdistrikterne. En kilometerafgift gør det modsatte. Jeg er ærgerlig over, at politikerne ikke viste større åbenhed over for at finde en mere lempelig model for yderområderne, der kunne holde hånden under vigtige arbejdspladser,” siger Steffen Damsgaard.
Han mener samtidig, at tiltag såsom lavere kilometerafgift i yderområder, tilskud til el-lastbiler og en fuldt udbygget ladeinfrastruktur til el-lastbiler ville være en langt større gevinst for den grønne omstilling og virksomhederne i landdistrikterne generelt.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk