Kunstig intelligens (AI) er en væsentlig faktor i den fremtidige vækst for den danske fødevarevirksomhed Uhrenholt, som i dag omsætter for cirka 3 mia. kr. årligt.
Sådan lyder det fra Lars Filstrup, der er Vice President, Group IT hos Uhrenholt.
”Vores ejer Sune Uhrenholt har været meget optaget af, at vi kom med på denne AI-bølge fra start, fordi vi kunne se, at det kunne være med til at optimere og vokse vores forretning. Vi har meget specifikt lavet et AI-spor i vores digitaliseringsstrategi, hvor vi arbejder med hvordan vi konkret kan bruge det i de enkelte afdelinger,” forklarer Lars Filstrup i podcasten SpecialistHjørnet, som i tre afsnit ser nærmere på, hvordan man bedst muligt får implementeret AI-løsninger i sin virksomhed, og hvilke muligheder det giver.
”Vi har udviklet en Uhrenholt Chat, som ligger i et lukket og sikkert miljø. Vi er så ved at uddanne hver enkelt afdeling og medarbejder i, hvordan de kan bruge det. Det store spring bliver, når vi kan gøre alt vores forretningsdata tilgængeligt for AI, så vi på tværs af hele organisationen kan trække på denne enorme fælles bank af viden.
AI skal bl.a. hjælpe os med at afsøge markeder, justere prispunkter og optimere hele vores forsyningskæde siger Lars Filstrup.
I SpecialistHjørnet inviterer vært, Morten Huse Eikrem-Jeppesen, sammen med eksperter fra IT-konsulenthuset Globeteam som medværter, en række virksomheder ind i studiet til en snak om deres bedste råd til at håndtere opgaven med kunstig intelligens.
Gæster i studiet er udover Lars Filstrup fra Uhrenholt også Nils Høgsted, sekretariatsleder i Danmarks Miljøportal, og Mogens Kiær, Teamlead for Microsoft Infrastructure & Cloud hos Sund og Bælt.
“Vi ønsker med denne podcastserie at give virksomheder konkrete eksempler og indsigter i, hvordan AI kan implementeres og skabe værdi,” siger Morten Huse Eikrem-Jeppesen.