Selvom andelen af produktionsvirksomheder der anvender AI løsninger er stigende, er det fortsat kun hver ottende der benytter sig af kunstig intelligens, viser tal fra Teknologisk Institut.
Vi hører meget om kunstig intelligens (AI) som fremtiden inden for snart sagt alle sektorer, men ser man på de danske produktionsvirksomheder i Danmark, så er der stadig relativt få, der kan slået sig på AI-bølgen.
Faktisk finder man kun AI i 13 % af landets produktionsvirksomheder, og selvom tallet er opadgående, så vidner tallet om, at efterspørgslen end ikke er fulgt med det stigende udbud.
“Det er alt for få, lyder det fra Industriens Fond, som står bag AI Denmark, der gennem målrettede virksomhedsforløb fremmer udviklingen og udnyttelsen af kunstig intelligens blandt danske SMV’er,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond.
Hun mener, at danske produktionsvirksomheder i langt højere grad bør se mod mulighederne inden for AI, der kan være med til mærkbart at give øget effektivisering og automatisering.
Flere skal op i gear
Undersøgelsen fra Teknologisk Institut er baseret på 1.274 interview i foråret 2022, og den viser også klart, at det især er de små virksomheder, der endnu ikke har taget AI til sig i produktionen. Blandt disse virksomheder er det kun 9 %, der anvender kunstig intelligens, mens 26 % anvender teknologien blandt virksomheder med 100-249 medarbejdere.
Og den manglende brug af AI kan i sidste ende give problemer i de virksomheder, der endnu ikke har kaster sig over dens muligheder. For AI kan skabe værdi bredt i virksomheden, ikke kun i produktionen, men også hvad angår administrationen og innovation.
“De små virksomheder skal op i gear, og vi skal have gjort op med forestillingen om, at brugen af kunstig intelligens og ny teknologi alene er forbeholdt store koncerner med flere ressourcer. For den enkelte virksomhed handler det mest af alt om at komme i gang. Det er præcis det, AI Denmark kan inspirere til,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup.
Undersøgelsen viser desuden, at de fremstillingsvirksomheder, der anvender kunstig intelligens, på alle punkter er mere innovative. Blandt de virksomheder, som benytter teknologien, har 77 % introduceret nye produkter i løbet af de seneste tre år.
Til sammenligning er tallet 63 % for de fremstillingsvirksomheder, som ikke anvender teknologien.
“Forskellen skal ses i lyset af, at de virksomheder, som anvender kunstig intelligens, er på forkant med den teknologiske udvikling. Det er særligt de lidt større SMV’er, som arbejder med kunstig intelligens, og som også generelt viser sig at være mere innovative,” lyder det fra Anne-Lise Høg Lejre, divisionsdirektør på Teknologisk Institut, og tilføjer.
“I de større industrivirksomheder vil det snarere blive normen end undtagelsen, at der anvendes kunstig intelligens. Når væksten fremover vil accelerere, er forklaringen, at selvom det er komplekst at udvikle kunstigt intelligente systemer, så er det ikke nødvendigvis komplekst at anvende systemerne – og den teknologiske udvikling viser, at der er rigtig mange løsninger på vej.”

