Regeringens nye udspil, der skal give øget regulering af markedsføringen for at stoppe ludomani, er komplet ubrugeligt, mener erhvervsorganisation.
For mange danskere bliver fanget i ludomani, mener regeringen. Og det skal der gøres noget ved. En del af problemet er ifølge landets regering den store mængde reklamer for blandt andet bettingsider, man møder i fjernsynet i forbindelse med sportskampe.
Derfor har man fremlagt et forslag, der skal forbyde, at kendte sportsfolk og andre autoriteter kan medvirke i spilreklamer. Mere end halvdelen af forslagene, der skal være med til at mindske danskernes spilafhængighed, handler kun om at begrænse markedføringen af spilplatformene. Det rammer helt skævt, mener man hos GRAKOM, der er erhvervsorganisation for kommunikationsindustrien.
”Forslaget om forbud mod kendte i reklamer er helt gakkelak. Man kan jo ikke lovgivningsmæssigt afgrænse, hvem der er for kendte til at være med i en reklame. Man skal også huske på, at danske særregler for markedsføring ikke giver mening for produkter, der først og fremmest markedsføres og sælges på internettet, som er globalt,” siger administrerende direktør, Thomas Torp.
Han undrer sig i samme ombæring over, at kun ét af regeringens forslag faktisk handler om at stramme reglerne for de konkrete produkter, som folk bliver afhængige af.
”Det er ren symbolpolitik og udtryk for politisk afmagt, at man retter al skytset mod markedsføringen. Det er jo produktet og ikke markedsføringen, der skaber spilafhængighed.”
GRAKOM, der blandt andet repræsenterer omkring 700 virksomheder i kommunikationsindustrien, mener derimod, at man skal lade spilbranche regulere deres egen markedsføring, som de allerede gør i dag, og så bør man fra politisk side se i en helt anden retning for at lede efter løsninger:
”Hvis man reelt ønsker at gøre noget ved problemet med spilafhængighed, så skulle man regulere produktet i stedet for markedsføringen. Man kan forbyde visse typer af spil. Man kan skærpe kontrollen med aldersgrænser. Man kan beskatte spiludbyderne ud af landet. Man kan beskatte gevinsterne, så det ikke kan betale sig at vinde. Man kan skrue op for hjælpen til spilafhængige. Og så kunne staten jo lukke sin egen spilleforretning,” siger Thomas Torp.
Regeringens udspil mod spilafhængighed kan ses her.
- Forbud mod reklamer fra fløjt-til-fløjt
- Forbud mod reklamer for bonusser
- Forbud mod reklamer i udvalgte tidsrum
- Forbud mod brug af autoriteter i markedsføring
- Stop pengespil i forklædning
- Begrænset eksponering for markedsføring
- Faste bevillinger til behandling af spilafhængighed
- Flere midler til undersøgelser
- Inspiration fra lignende områder

