Den økonomiske bekymringer kommer ofte snigende i takt med, at priser og inflation stiger, og det mærkes ikke mindst blandt nybagte forældre, mener Johanna Kiel, er er en af indehaverne af Børneloppen.
I januar steg forbrugerprisindekset med 1,5 procent sammenlignet med samme måned året før, hvilket har holdt de økonomiske bekymringer i live. Samtidig er forbrugertilliden fortsat med at falde og ligger i februar 2025 på -14,5. Det er et markant fald fra januar, hvor tallet var -11,7, og endnu længere fra februar 2024, hvor forbrugertilliden lå på -7,4.
Det viser de nyeste målinger fra Danmarks Statistik og understreger, at danskernes økonomiske optimisme er dalende. Usikkerheden om fremtiden, stigende priser og økonomiske udsigter ser ud til at påvirke forbrugernes tillid negativt.
“Økonomi er noget, vi snakker meget med de helt nye og de kommende forældre om, og der er flere, der tvivler på, om en million per barn er retvisende i dag. Det er jo fornuftigt at forholde sig til det,” siger Johanna Kiel, en af indehaverne af Børneloppen, en landsdækkende kæde af loppesupermarkeder.
Hun fortæller videre, at mange forældre får et chok, når de regner på, hvad det koster at købe alt udstyr fra nyt.
De stigende økonomiske bekymringer blandt forældre har fået genbrugskæden Børneloppen til at regne på, hvor meget der kan spares ved at købe brugt i stedet for nyt. Ifølge deres beregninger kan førstegangsforældre spare op til 85 procent på de mest grundlæggende udstyr.
“De stigende priser på mad, bolig, transport og institutionspladser kan vi ikke gøre meget ved, men der er steder, hvor man faktisk kan spare penge,” siger Johanna Kiel, og slår samtidig fast, at der generelt er potentiale for meget store besparelser ved at købe brugt frem for nyt.