Hele 58 procent af ejerne i små og mellemstore virksomheder ved ikke, hvad deres forretning er værd, og det kan påvirke både virksomhedens evne til vækst og influere på timingen for et salg, skriver Jesper Duelund, Managing Partner, Marktlink Danmark.
Danmark er et stærkt land, særligt når det gælder økonomisk vækst. Gang på gang hiver Nicolaj Wammen ekstra milliarder frem, fordi danske virksomheder – store som små – har fart på. De danske SMV’er skaber omsætning, vækst og sikre arbejdspladser for deres ansatte, der hver dag arbejder hårdt for at holde hjulene i gang.
Det er nemlig ikke kun giganter som Novo Nordisk, der trækker det danske BNP op. De små og mellemstore virksomheder udgør en bærende del af erhvervslivets rygrad. SMV’erne er ofte født af en god idé, et klart blik for kundernes behov eller løsningen på en konkret udfordring, og vokser sig med tiden både større og stærkere. Men det er måske, overraskende nok, ikke alle, som løbende holder øje med, hvor god væksten reelt er.
Kort sagt – i bedste Løvens Hule-stil ved mange SMV-ejere ikke, hvad deres virksomhed er værd. Det er et problem, ikke kun over for investorer og potentielle købere, men også fordi det betyder, at virksomhedsejere ofte glemmer at tage et skridt tilbage og se deres virksomhed i helikopterperspektiv. Det kan have indflydelse på, hvor man vælger at sætte ind med vækstinitiativer, og i sidste ende kan det betyde, at man misser det rette tidspunkt for et salg
Realistiske optimister
Hos Marktlink er vi i dialog med de virksomheder, som overvejer at sælge deres virksomheder eller på anden vis give faklen videre – og fællesnævneren er, at mange SMV-ejere ikke ved, hvad deres virksomhed er værd – ja faktisk gælder det for hele 58 procent af de danske små og mellemstore virksomheder – hvis man skal følge den seneste Marktlink Monitor-undersøgelse, som vi foretog blandt europæiske og danske virksomheder.
Det betyder naturligvis, at de ikke har de rette forudsætninger, skulle de stå i en salgssituation – mange elementer af et virksomhedssalg er processer, som går forud for salgstankerne. Vi ser en stigende interesse for både værdiansættelse, salgbarhed og salgsprospekter hos danske SMV-ejere i forbindelse med salg af deres virksomhed. Virksomhedsejerne viser også en god optimisme for, hvad de er værd: 58 procent af de adspurgte danske ejere tror – og tror er det bærende ord – at deres virksomhed er steget i værdi det seneste år.
Uden for Danmarks grænser er optimismen dog endnu højere: I Belgien, Storbritannien og Tyskland er tallet hele 72 procent. Omvendt tror samme mængde adspurgte danskere kun i lille grad (4 procent), at deres virksomheders værdi vil falde på trods af krig i Europa og andre geopolitiske udfordringer.
Kald det nordisk tilbageholdenhed eller jantelovsrealisme, men frem for selv at vurdere eller ligefrem gætte på, hvad ens virksomhed er værd, så bør det være en fast del af virksomhedens drift at have en velunderbygget vurdering af værdien.
Salg starter lang tid før salget
Men det handler også om at være salgsparat. Parat til at handle korrekt ud fra de forudsætninger, som man nu engang har og står med. Alene at kende ens teoretiske salgspris hjælper måske på selvbevidstheden internt – det at føle sig værdifuld har en stor effekt på ens selvbevidsthed og ageren – men sjældent direkte på salgsprisen. Her kræver det den nødvendige forberedelse – og ofte en længerevarende proces.
Det omvendte scenarie – og det ser vi hos 58 procent af SMV’erne – hvor man pludselig står i en salgs- eller købssituation uden den nødvendige forberedelse, herunder kendskab til egen værdi, så vil man næsten altid ende med en dårlig handel. Særligt for de små og mellemstore virksomheder, som ikke har stabsressourcer til at håndtere et opkøb eller salg selv.
Derfor: Få nu taget den interne dialog om virksomhedens værdi og kickstart den proces, så I er forberedt til jeres fremtidige gøren og laden – og et eventuelt salg.
Jesper Duelund er Managing Partner hos M&A rådgivningsvirksomheden Marktlink.