Til en debat på Iværksætterskibet til Folkemødet var emnet partnerskaber mellem store virksomheder og startups på dagsordenen.
Når danske startups skal få deres varer, services eller produkter ud i verden, kan samarbejde og partnerskaber med større og langt mere etablerede virksomheder gøre en afgørende forskel.
For det kræver et stort netværk og stor kapital, som de færreste startups har, hvis man skal vækste som virksomhed.
“Startups har den store fordel, at de er rigtig gode til innovation, nytænkning og til at omstille sig på meget kort tid. Det er de store virksomheder og koncerner slet ikke på samme måde. Derfor er et partnerskab vigtigt for begge parter, og i Spirii har vi haft utrolig stor glæde af vores partnerskab med AURA, der hjalp os med at etablere os på det danske marked, hvilket hjalp os videre ud i verden,” sagde Tore Harritshøj, CEO i eMobility platformen, Spirii.
For Kresten Kloch, adm. direktør i NIRAS Green Tech Hub, er fundamentet for det succesfulde samarbejde mellem et startup og en større og etableret virksomhed, at der er et problem, der kræver en løsning.
Og netop NIRAS stiftede for to år siden Green Tech Hub, der arbejder med skalering og bæredygtig impact via innovation og partnerskaber mellem de startups, der har til huse i hub’en, og større og mere etablerede virksomheder.
“I et partnerskab er det afgørende for startups, at de har en direkte kontakt ind i den store virksomhed, så der er tæt kontakt, og at projekter og udvikling ikke sander til. Det er vigtigt, at startuppen får plads til at komme med innovation og nytænkning.”
Det vækker genklang hos Anna Riis Hedegaard, der er CEO i The 0-Mission, der tilbyder virksomheder abonnement på privatfinansierede danske solcelleparker.
“Man skal samarbejde med dem, der tager beslutningerne i det daglige. Gør man ikke det, mister begge parter den store fleksibilitet, der er afgørende for det gode samarbejde. Samtidig skal de store virksomheder være villige til at endorse startuppen og anbefale den til andre.”
Spirii beskæftiger i dag over hundrede mennesker, og er på vej ud fra en række nye markeder verden over. Og Tore Harritshøj mener også, at det gode samarbejde er et, begge parter for stort udbytte af.
“De store udvikler sjældent ret meget nyt, men de er afhængige af innovation. Den kan de hente hos de små startups, der omvendt har brug for kapital, netværk, udvikling og meget andet. Begge parter skal lave disse partnerskaber, fordi de begge kan få rigtig meget ud af det.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk