Regeringens nye uddannelsesreform, som omfatter både professions- og erhvervsuddannelserne, har fået blandede reaktioner fra uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere.
Danmark har i en længere årrække manglet faglærte af mange forskellige slags, og hidtidige politiske tiltag har ikke ændret meget ved denne udvikling. På den baggrund har regeringen nu præsenteret sit udspil til en reform af uddannelsessystemet – og et nyt erhvervsgymnasium.
Reformen sigter mod at løse de stigende problemer med manglen på faglærte medarbejdere og at styrke kvaliteten af uddannelserne.
“Vi har over 21.000 studerende her på Københavns Professionshøjskole, og det er en meget mangfoldig gruppe. Nogle er de første i deres familie til at tage en videregående uddannelse og skal finde sig til rette på en uddannelsesinstitution. Mens andre studerende ret hurtigt gerne vil udfordres på et højere fagligt niveau,” siger Anne Vang Rasmussen, rektor på Københavns Professionshøjskole.
Hun tilføjer, at reformen vil styrke institutionens muligheder for at fastholde de svagere studerende, samtidig med at de stærkere kan få flere faglige udfordringer.
“Så vi har savnet bedre muligheder for at møde de studerende, hvor de er. Så vi både kan støtte og fastholde dem, der er i fare for at falde fra, fordi de har svært ved at følge med. Men også give vores stærkere studerende flere faglige udfordringer. Så den del af reformudspillet er jeg særligt glad for,” siger hun.
Også Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk, er positiv over for det nye udspil, især den del, der fokuserer på at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Frihagen er dog bekymret over, at en ny erhvervsrettet gymnasieuddannelse – den såkaldte EPX – kan risikere at lede flere unge i retning af boglige uddannelser i stedet for de faglærte erhverv.
“Undervisningsministeren skal have stor ros for sin vilje til at styrke erhvervsuddannelserne. Planen om at lede en større del af hver ungdomsårgang i retningen af de faglige uddannelser er helt nødvendig,” siger han.
Samtidig pointerer han dog, at der er en udfordring og bekymring forbundet med den nye reform, nemlig at det nye erhvervsgymnasium kan ende med at sige eleverne i den forkerte retning.
“Når man sender langt flere – også af dem, der i dag selv ønsker at starte på en faglig uddannelse – over i en gymnasielignende uddannelse, så skal man være meget sikker på, at det ikke får endnu flere til at gå videre i en rent boglig retning. Sker det, kommer samfundet i alvorlige problemer, fordi vi i forvejen ser ind i et tiår, hvor der opstår katastrofal mangel på dygtige hænder.”