Siden 2019 er danskernes onlineforbrug steget med 33 procent og nåede i 2024 et rekordhøjt niveau på 192 mia. kr. Desværre går den største vækst til udenlandske – ikke mindst kinesiske netbutikker.
Vi danskere svinger stadig oftere kortet og handler på nettet. Forbruget online steget med hele 33 procent de seneste seks år, og der hverken tegn i sol eller måne om, at dette skulle ændre sig foreløbigt.
Det burde være lutter godt nyt for de mange danske netbutikker, men så simpel er virkeligheden dog langt fra. For en meget stor del af danskernes købelyst sender pengene ud af landet.
Af de i alt 192 mia. kroner, danskerne i 2024 brugte på e-handel, blev hele 56 milliarder sendt ud af landet, og ifølge en analyse fra Dansk Erhverv er det i stigende grad hos kinesiske platforme som Shein og Temu, at danskerne lægger deres onlineforbrug.
”Det er virkelige bekymrende, for vi ved, at de kinesiske platforme som Temu og Shein ikke spiller efter samme regler som danske og europæiske virksomheder. Det giver dem en urimelig fordel, der koster danske arbejdspladser. Derfor kæmper vi i Dansk Erhverv benhårdt for, at reglerne skal gælde for alle – og at der skal være konsekvenser, hvis man bryder dem,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør ved Dansk Erhverv.
Der er dog andet end malurt i bægeret, når han ser ud over det kommende års nethandel – for danskerne forventer generelt set, at handle endnu mere online igen i år.
”Jeg glæder mig også over, at 15 procent af forbrugerne forventer at skrue yderligere op for deres onlinekøb i fremtiden. Potentialet i dansk e-handel er altså endnu ikke indfriet,” siger han.