Tiden, hvor man som virksomheden kunne komme langt med megen snak og lidt handling inden for bæredygtighed er snart en saga blot. Nye direktiver kræver handling, og det kommer også til at påvirke forbugerne, mener ekspert.
Bæredygtighed optræder stadigt oftere i virksomhedernes egne fortællinger om sig selv, og stadig ofte også i avisernes spalter, når der snakkes om alt fra politiske forhandlinger og til forbrugernes forventninger til egen købsadfærd.
Også fra EU er der blæst nye bæredygtige vinde, og ESG-direktivet ’The Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) omfatter nu omkring 2000 danske virksomheder, der som følge heraf skal skrue gevaldigt op for bæredygtighedsindsatserne.
Lena Trend, der er medejer af LAURIE, mener da også, at emner som materialevalg og produktion bør spille en større rolle for hele branchens fokus på bæredygtighed.
“Vi er helt med på, at det er vejen frem at producere tøj i genanvendte materialer, men ikke hvis det kun bliver brugt få gange, fordi kvaliteten er dårlig. Det kræver også mange ressourcer at genanvende materialer og lave dem om til nyt tøj, og nogle genanvendte materialer har bare ikke så lang holdbarhed, som man kunne ønsker,” siger hun.
Hun mener samtidig, at branchen er nødt til at lave tøj, der kan holde til at blive brugt mange gange, og at dette bør være et større tema i modebranchen.
Et statement hos forbrugerne
Da ESG-direktivet blev lanceret i efteråret, var CSR-chef hos Dansk Erhverv, Ellen Marie Friis Johansen, da heller ikke sen til at konkludere, at der var tale om en game-changer for rigtig mange danske virksomheder.
“Med indførslen af CSRD skrues der markant op for kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering. De største danske virksomheder har arbejdet med ESG-rapportering i flere år og må forventes at være godt forberedte. Helt anderledes ser det dog ud hos virksomhederne i deres forsyningskæde, som nu for alvor skal til at levere data og dokumentation for deres produktion,” sagde hun i den forbindelse.
Hos det danske modebrand LAURIE, mener man, at det nye og store fokus på bæredygtighed også bør omfatte holdbarheden af det tøj, der produceres i modebranchen.
Ifølge Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, betyder dette, at man som virksomhed nu ikke blot kan slippe afsted med at tale om bæredygtighed, men tvinges til at gøre noget aktivt.
“Fordi kravene på området bliver skærpet, bliver det som tøjproducent sværere at brande sig på ’bæredygtighed’, og det kan gøre det nemmere for forbrugerne at finde rundt i. For forbrugerne kan på den måde også blive et statement at iføre sig slow fashion – fremfor den seneste nye kollektion,” siger han.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk