I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. Hos ITD frygter man mere administration og bureaukrati for vognmændene.
Regeringen har netop meldt ud, at puljen til grøn omstilling af lastbiler i Danmark bliver større end først planlagt. I alt har regeringen valgt at udvide puljen fra tidligere udmeldinger på 100 mio. kr. årligt i perioden 2024-2026 til 75 mio. kr. i 2024, 125 mio. kr. årligt fra 2025-2029 og 50 mio. kr. i 2030.
Herefter 2030 vil der varigt afsættes 50 mio. kr. årligt. Midlerne skal øremærkes initiativer, der fremmer både grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport, men er ikke konkret øremærket endnu. Transportminister Thomas Danielsen understreger dog, at puljen f.eks. kan bruges på støtte til elektriske lastbiler.
Der er godt 43.000 lastbiler i Danmark, og heraf udgør nul-emissionslastbiler godt 1 procent. En af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne er, at de er betydeligt dyrere at anskaffe end fossile lastbiler.
“Regeringens nye tiltag et vigtigt skridt på vejen til at gøre nul-emissionslastbiler lige så attraktive som lastbiler på andre drivmidler. Vi håber, at puljen snart bliver tilgængelig, så midlerne kan komme i gang med at gøre gavn,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Hos ITD er man enige i, at det er positivt, at regeringen nu giver en hjælpende hånd til de danske vognmænd, der over de kommende år skal have gjort vognparken mere grøn.
”Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces”, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup.
Han ser dog ikke kun roer, men også mange potentielle torne i det, regeringen har fremlagt. Især omkring den stigende mængde bureaukrati, som vognmændene nu bliver pålagt. Vognmændene skal nu håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.
”Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret”, understreger John A. Skovrup.