Det blev til seks måneder som sygeplejerske for 27-årige Emma Bech Hansen. Et momentum i den lille fritidsvirksomhed gjorde, at hun lagde sygeplejekitlen på hylden for at sætte ind mod unødigt engangs- og plastforbrug.
I Emma Bech Hansen og kærestens 58 kvadratmeter store lejlighed på Amager startede virksomheden Simpelt i 2019. På et par reoler presset ind i stuen, købte hun nøje udvalgte produkter hjem fra andre brands, som passede ind i visionen bag Simpelt.
Den vision er at skabe en dansk webbutik med fokus på at minimere dét engangs- og plastforbrug, som er en fast del i manges hverdag. Seks måneder efter, i 2019 sagde hun sit job op som sygeplejerske. I år har hun lanceret sin egen hårplejeserie.
En søgen efter noget simpelt
Inden Simpelt fik sit navn og CVR-nummer, havde Emma Bech Hansen sat sig et personligt mål. Hun skulle forsøge at udskifte nogle af sine engangsprodukter med mere holdbare løsninger. Det startede med en god termokop og senere skiftede hun plastikflasken med shampoo ud med en shampoobar – en shampoo i fast form, så emballagen spares.
“På daværende tidspunkt var bæredygtighedsbølgen ikke skyllet ind over Danmark endnu, så jeg havde svært ved at finde hjemmesider, hvor det var gennemsigtigt, hvad det bæredygtige i et produkt egentlig var,” fortæller hun.
Gennem nøje og konsistent research begyndte et lille kartotek af ‘simple’ produkter at forme sig. Ifølge Emma var det vigtigt, at produkterne ikke skulle tale ind i en bestemt livsfilosofi, fødevare-præference eller anden politisk overbevisning.
“I min research efter produkter følte jeg tit, at man også skulle være en bestemt type, for at købe de her ting – at det også var en bestemt livsstil, man skulle købe ind på, for at ‘være med’,” fortæller hun.
Det viste sig, at mange forstod Emma Bech Hansens vision om et mere simpelt forbrug.
De to hylder med produkter er rykket ind på sit eget lager med tilhørende kontor og de har desuden fået selskab af Simpelt Hårpleje, som er Emma Bech Hansens egen hårplejeserie bestående af shampoo- og balsambarer og accessories.
På Instagram ser over 13.000 mennesker med, når der bl.a. postes ‘fredagsfakta’, som er et selvopfundet koncept. Et ‘fredagsfakta’-post kan det være en specifik ingrediens i et Simpelt produkt, forskellen på miljø og klima eller konserveringsmidler i kosmetik, der bliver forklaret . Et koncept som Simpelts følgere har været svært begejstrede for, fortæller Emma Bech Hansen.
“Jeg tror, at mange savner gennemsigtighed og noget information om, hvad man reelt køber. Derfor er det også vigtigt for mig at vise, at vi faktisk tager stilling til, at vi har valgt at bruge palmeolie i nogle af vores produkter. Palmeolie er en ingrediens, vi har i mange produkter i vores hverdag, uden at vide det, og uden at kende til forholdene, det produceres under. Jeg har valgt at fortælle meget åbent om, hvad det er, og hvorfor vi bruger det. Jeg tror, man vinder på det, på den lange bange,” fortæller hun.
Hårde principper på trods af bløde værdier
En rolig, men organisk vækst har været helt perfekt for den enmands-drevne virksomhed. Emma Bech Hansen har nemlig ikke noget ønske om, at Simpelt skal være en milliardvirksomhed, der skal lægge op til et million-exit som 45-årig.
“Jeg vil have, at det er produkter, som er forsvarligt lavet, hvor ingredienserne er grundigt og bevidst udvalgt, og så skal de kunne ændre noget i folks hverdagsforbrug. På samme måde har jeg det med visionen for Simpelt – det behøver ikke blive en milliardvirksomhed – så længe det er et hold af dygtige, reelle mennesker bag, så er jeg glad,” fortæller hun.
Det har fra dag ét været vigtigt for Emma Bech Hansen, at Simpelt tilbyder produkter, hvor hun kender og kan stå inde for den livscyklus, hendes produkter indgår i – også selvom det har betydet, at profitten måske kunne have været højere, ved at gå på kompromis med bl.a. produktionsland.
“Jeg har brugt meget energi på at forklare andre iværksættere, at min virksomhed jo er, hvad den er, fordi virksomhedens kerneværdier, såsom lokal produktion har så høj prioritet, og fordi sortimentet ikke er spækket med produkter uden reel bagtanke,” fortæller hun.
I dag bliver Simpelts shampoo- og balsambarer produceret i Danmark og hun håber, at shampoo- og balsambarer i fremtiden kan blive et velrepræsenteret alternativ til flydende shampoo på de danske supermarkedhylder.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk