Størstedelen af danske virksomheder, der søger om patent, formår ikke at udnytte de store kommercielle fordele, der findes, mens ansøgningen behandles. Det er vurderingen fra en af et af landets største patent- og varemærkebureauer.
Sidste år indleverede danske virksomheder cirka 2.500 patentansøgninger til den Europæiske Patentmyndighed, EPO. Det er en stigning på godt ni procent i forhold til året før.
Ifølge et af landets største patent- og varemærkebureauer, Budde Schou, tager processen fra, at en virksomhed indleverer en patentansøgning, til der udstedes patent typisk mellem tre og seks år. Men det bryder langt fra, at der ikke kan være mange fordele forbundet med ventetiden – for der kan være store økonomiske og kommercielle muligheder, som ansøgeren opnår allerede ved indlevering og under den lange behandlingsperiode.
Desværre oplever patentbureauet, at danske virksomheder overser dette.
“I vores mange dialoger med nye og potentielle kunder kommer det som lidt af en overraskelse for dem, når vi fortæller om de mange døre, der kan åbnes rent forretningsmæssigt, mens ansøgningen behandles. De fleste virksomhedsledere ved ganske enkelt ikke, at patenterne kan udnyttes flere steder i forretningen, og de forholder sig ofte afventende i perioden frem til patentet udstedes,” siger Jesper Mark Wenzel, der er CCO og partner i Budde Schou.
Brand value
Selvom ventetiden kan være lang, og man indgår i en omfattende process med såvel danske som udenlandske myndigheder, kunne mange virksomheder udnytte tiden langt bedre.
De samlede omkostninger fra indlevering af en patentansøgning og frem til udstedelse af patent, kan løbe op i flere millioner kroner. Set i det lys bør endnu flere virksomheder ifølge Budde Schou tænke anderledes, når deres patentansøgning afventer udstedelse.
“Erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at en patentansøgning kan udnyttes og skabe værdi for en virksomhed, hvis det bruges proaktivt i markedsføringen. De virksomheder, som formår at gøre det, bruger deres ansøgning til at signalere troværdighed, og på den vis udnytter de ventetiden og højner virksomhedens samlede brand value. Desuden kan kundeloyalitet og brand awareness højnes, hvis virksomhederne handler mere aktivt i processen,” siger Jesper Mark Wenzel.
Han fortæller videre, at virksomheder, som gerne vil udvide deres samlede kapitalgrundlag, aktivt kan bruge en patentanmeldelse som et strategisk værktøj til at tiltrække pengestærke investorer.
Konkurrencefordel
Ikke kun markedsføringsindsatsen kan styrkes i perioden, hvor der afventes udstedelse af et potentielt patent. Også virksomhedens samlede konkurrenceevne kan løftes markant.
“Hvis en virksomhed kan se, at konkurrenten afventer patent på et nyt produkt, vil de i langt de fleste tilfælde holde igen med en direkte kopiering af det pågældende produkt. Det betyder, at den patentsøgende virksomhed får et massivt forspring, da konkurrenternes iver for at fremstille kopier bremses. Det er et simpelt og meget effektivt middel til at få mere ud af deres patentprocesser,” siger Jesper Mark Wenzel.
Slutteligt fremhæver Budde Schou-partneren en medarbejderrelateret fordel ved at bruge en patentanmeldelse aktivt. Mange ansatte vil således føle en stolthed ved at arbejde i en virksomhed, der patenterer deres produkter, og man vil derved samtidig kunne tiltrække stærke og kompetente medarbejdere til virksomheden.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk