Den danske tæppeproducent Ege Carpets laver en fælles udstilling med den britiske designer Tom Dixon under 3daysofdesign i København.
Ege Carpets er igen i år en del af 3daysofdesign, som er en festival med fokus på møbler, belysning, interiør og livsstil. I den forbindelse har tæppevirksomheden sammen med den britiske designer Tom Dixon lavet en udstilling under navnet ‘Tom Dixon X Ege Carpets’.
“Vi glæder os meget til at åbne dørene til vores udstillinger under 3daysofdesign. Vi er stolte over at samarbejde med en så anerkendt designer som Tom Dixon, som vi har haft samarbejde med ad flere omgange. Han er en stor kapacitet, som passer godt ind hos os,” fortæller Rune Stephansen, CEO i Ege Carpets.
Tom Dixon er en selvlært og internationalt anerkendt designer, der også fungerer som kreativ direktør for sit eget brand, der blev grundlagt i 2002. Hans værker har været udstillet i nogle af verdens mest prestigefyldte museer, herunder Victoria and Albert Museum i London.
Nyt Tom Dixon-samarbejde
Det er ikke første gang, Ege Carpets samarbejder med den britiske designer Tom Dixon. Tilbage i 2019 lancerede de kollektionen ‘Industrial Landscape’, inspireret af storbyen London, hvor Tom Dixon bor og ofte finder sin inspiration. Til 3daysofdesign har Tom Dixon og Ege Carpets kreeret nye specialdesignede tæpper, som er blevet til på tæppevirksomhedens fabrik i Herning.
“Vores innovative produktionsteknologi gør det muligt for designere som Tom Dixon at skabe unikke tæpper ud fra deres kreative visioner. Og derfor kan vi tiltrække en anerkendt designer som Tom Dixon. Han kan få udfoldet sine tanker og visioner i vores tæpper,” siger Rune Stephansen.
Tæppevirksomheden har i en lang årrække samarbejdet med flere anerkendte designere som Monsieur Christian Lacroix og designduoen Laura Bilde & Linnea Blæhr.
Unik iscenesættelse af Rugs
Udover udstillingen med Tom Dixon vil Ege Carpets også præsentere deres nye koncept Rugs under designfestivalen. Det sker ved en udstilling på Kongernes Lapidarium på Slotsholmen i det indre København. Rugs består af afpassede tæpper, der også giver køberne fordele i form af forbedret akustik og nye indretningsmuligheder. Rugs-konceptet er virksomhedens seneste store satsning, og Rune Stephansen er ikke i tvivl om dets fremtidige muligheder.
“Vi glæder os til at fremvise Rugs og de mange muligheder for individuel tilpasning, konceptet tilbyder. Og det sker i virkelig flotte rammer på Kongernes Lapidarium. Rugs er vigtigt for os. Vi forventer, at det inden for tre år vil udgøre omkring 20 procent af vores samlede forretning, og måske endda mere.”