Nethandlen til årets Black Friday og jul forventes at overstige sidste års niveau. Pakkeshops vil være travlere end normalt, og det vil give hjemmelevering endnu mere momentum, mener eksperter.
Flere og flere af os handler vores julegaver på nettet, og langt de fleste foretrækker derfor også at få vores varer leveret lige til døren – gerne uden efterfølgende at få besked om at hente dem i den nærmeste pakkeshop.
Det samme gælder til Black Friday, og det har syv ud af ti netbutikker skrevet sig bare øret, viser en nu undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvilket også bakkes op af en ny Voxmeter-rapport, der viser en stigning i forbrugere, der vil handle mere på nettet, på 42 procent fra oktober 2023 til oktober 2024.
“Baseret på både interne og eksterne analyser forventes nethandlen under Black Friday og julehandlen at overstige sidste års niveau. Pakkeshops vil være travlere end normalt, og det vil give hjemmelevering endnu mere momentum, da bekvemmelighed er afgørende for danske e-handelskunder,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Forventer stigning
En undersøgelse fra PostNord i 2024 viser, at selvom 45 procent af forbrugerne foretrækker at få pakker leveret hjem til en aftalt placering, valgte kun knap 30 procent den leveringsmulighed ved deres seneste køb. Det kan ifølge Lars Balsby begrundes med, at mange ikke er klar over, at Postloven tillader nogle postfirmaer at have adgang til danske opgange.
“Mange danskere tror fejlagtigt, at de skal være hjemme for at modtage pakker, men det er ikke nødvendigt. Postloven giver mulighed for levering direkte til døren, da vi har nøgler til de fleste danske opgange. Vi udnytter de rolige trafikforhold om natten til en hurtigere levering med vores lydløse eldrevne køretøjer, så modtagerne kan vågne op til deres leveringer næste morgen,” siger Lars Balsby, salgsdirektør hos leveringstjenesten, dao.
Niels Ralund forventer, at danskernes brug af hjemmelevering vil stige, efterhånden som flere danskere indser, at de ikke behøver at være hjemme ved levering.
“Ofte går der lang tid, før kollektive beskeder om eksempelvis postlove når ud til forbrugerne. Men i takt med at flere bliver opmærksomme på hjemmeleveringens fleksibilitet, vil vi se en stigning i brugen af leveringsformen,” siger han.