Mens politikerne på Christiansborg i disse dage kappes om at ville fjerne flest love og regler fra erhvervslivet – er der nu kommet nye regler for, hvordan borgerne skal handle alkohol og nikotin online. Det er både for dyrt og forhastet, lyder kritikken.
Næste gang du køber nikotinposer, spiritus eller cigaretter fra en webshop, skal du være forberedt på at fremvise gyldigt ID, før du kan gennemføre din bestilling. Fra i dag kræves aldersverifikation ved køb af nikotin-, tobak-, e-cigaret- og alkoholprodukter online.
Verifikationen kan foretages via MitID, pas, kørekort eller anden gyldig legitimation, og metoden kan variere afhængigt af webshoppen. Men de nye regler tages ikke ligefrem imod med klappende hænder hos dem, der forhandler vin og spiritus på nettet, og som har haft ganske kort tid til at forberede sig på de nye regler.
“Hvis deadline havde været mere realistisk, og at man samtidig havde åbnet op for, at vi kunne integrere direkte op mod MitID, så vil dette virke som en meget mere fair løsning,” siger Lars Duelund Sørensen, salgschef hos Winefamly.com til Erhverv+.
En dyr løsning
Hos Winefamly.com har man, for at imødekomme de nye love, måtte købe en aftale hos en såkaldt “MitID-broker”, der kan give dem den kobling til MitID-serverne, de er afhængige af. Lars Duelund Sørensen mener, at den korte tidsfrist, man fra politisk side har pålagt virksomhederne, og som betyder en ikke uvæsentlig udgift, med lethed kunne være undgået.
Det nikker man genkendende til hos Dansk Erhverv, der havde advaret politikerne mod den korte tidsfrist.
“Da lovforslaget, der udmønter kravet til aldersverificering online, var i høring, opfordrede Dansk Erhverv til at udsætte fristen til juli 2025. Den korte periode mellem endelig vedtagelse af kravet og ikrafttrædelsen medvirker til, at de fleste virksomheder må vælge et system, der bygger på MitID, som er en dyr løsning,” siger Stine Sjølund Blok, politisk chefkonsulent hos Dansk Erhverv.
Det nye tiltag sker som et led i regeringens forebyggelsesplan, der blev præsenteret af Indenrigs- og Sundhedsministeriet i efteråret sidste år. Forebyggelsesplanen indeholder 30 initiativer, som på sigt skal være med til at nedsætte børn og unges forbrug af tobak, nikotin og alkohol.
“Vi ser det her som et stort skridt mod at sikre, at børn og unge ikke kan få fat i produkter, som kan udgøre en fare for dem. De nye tiltag er nødvendige for at sikre en mere håndterbar alderskontrol af de her webshops,” siger Stine Pedersen, kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen.
I dag har Sikkerhedsstyrelsen allerede de såkaldte kontrolkøbere, personer under 18 år, der besøger butikker for at afprøve, om de kan købe eks. spiritus eller cigaretter. Også dette initiativ har mødt stærk kritik fra flere sider – ikke mindst efter historier om, at helt unge kassemedarbejdere må gå grædende hjem fra arbejde, efter at have solgt spiritus til en person under 18 år.