Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen rettede for nyligt voldsom kritik af netop det produkt, som Clever og FDM nu tilbyder, og også hos brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatør, er man alt andet end tilfredse med samarbejdet.
Det er langtfra gået ubemærket hen, at FDM har indgået et samarbejde med Clever, der tilbyder et af landets største ladenetværk.
Samarbejdet har modtaget skarp kritik fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, der anser det for at være for dyrt for forbrugerne og skævvridende for markedet. Samtidig anklages FDM for at gå fra at være en forbrugerorganisation til en forbrugsforening, hvilket ærgrer den øvrige del af ladebranchen, og møder skarp kritik også fra brancheorganisationen, Drivkraft Danmark.
Her mener den politiske chef, Jeppe Hartmann, at FDM har bevæget sig væk fra sin rolle som uafhængig talsmand for forbrugerne.
“Det er FDM i væsentlig mindre grad nu. Det står naturligvis FDM frit for at tilbyde forskellige produkter til deres medlemmer. Men man kan ikke både være en forbrugsforening, der tjener penge på at tilbyde bestemte ladeprodukter, og samtidig hævde at man er uafhængig,” siger han.
Drivkraft Danmark mener, at ét af de problemer, der i dag findes på lademarkedet, er de såkaldte ”all inclusive” modeller, som den Clever tilbyder i samarbejde med FDM. En kritik, der også er blevet rejst af Konkurrencerådet, der sågar har foreslået en mod denne slags modeller i fem år.
Jeppe Hartmann slår dog fast, at han ikke går ind for forbud, men derimod mener, at der bør være langt mere fokus på forbrugeroplysning.
“Jeg har meget svært ved at se, at FDM med troværdighed fremadrettet kan indgå som en neutral talsmand for forbrugerne, når de indtager sådan en dobbeltrolle. En del af foreningens indtægter vil jo fremadrettet komme fra medlemmer, der tilbydes netop det produkt, som er mest udskældt, og som for mange slet ikke er det mest attraktive,” siger han.