Danskerne er begyndt at holde mere ferie i Danmark de seneste år – og skal den udviklingen fastholdes, så skal der ske en øget digitalisering af det danske turismeerhverv, mener professor.
Da corona lucked need for alverdens flyrejser, blev også danskernes rejselyst umuliggjort, og mange måtte finde ud i det danske ferieland, da sommeren og påsken meldte sin ankomst.
Her er mange siden blevet, når der skulle ferieres, og det har mange danske campingpladser og ferieområder nydt godt af – både der coronaen og sidenhen, hvor også vejret i Sydeuropa har fået flere danskere til at blive hjemme.
“De danske turistdestinationer har fået nye danske kunder i kølvandet på først corona og så de seneste års hedebølger i Middelhavsområdet,” siger Henrik Halkier, turismeprofessor ved Aalborg Universitet.
Ifølge ham har det givet en helt ny målgruppe lyst til at holde ferie i Danmark, men denne målgruppe er også vant til andre forhold, når ferie skal bookes og planlægges.
“Det er kunder, som er vant til at booke ferie hjemme fra sofaen hos etablerede rejsebureauer, og hvis det ikke lader sig gøre med en bestemt ferieform, som for eksempel camping, risikerer den at blive fravalgt,” siger Henrik Halkier.
Det er man enige i hos DK-CAMP, der er en forening af over 200 danske campingpladser, der har taget digitalisering til sig i stigende grad de seneste år på sin bookingplatform – og på den måde håber at møde de nye kunder på deres egen hjemmebane.
“Camping forbindes ikke længere med primitive bolig- og hygiejneforhold. Vi mærker for eksempel stor stigning i efterspørgslen på luksushytter med eget bad og toilet frem for campingvogn- og teltpladser. Derfor giver det ingen mening at fastholde en mere primitiv tilgang til bookingservicen, og vi har investeret mange ressourcer i at få en moderne IT-platform op at stå,” siger Steen Pedersen, landsformand hos DK-CAMP.