Indflydelsen på arbejdet eroderer langsomt i takt med, at flere og flere danskere oplever, at kontrol og kvalitetssikring af deres daglige arbejder vinder mere og mere indpas. Det mener i hvert fald forfatter og antropolog, Dennis Nørmark.
Du kender det sikkert godt fra din egen hverdag på jobbet. Der skal udfyldes med de nødvendige data her, der skal tidsregistreres der, og hist og pist skal man også vise i ark og dokumenter, at arbejdet er udført på den måde, man har vedtaget, at det skal udføres på – og dermed gik der tid fra de opgaver, du er ansat til at udføre.
Det kan i sig selv forekomme meget uskyldigt, men alt denne registrering og kontrol kan i sidste ende være medvirkende til at tage magten fra os i vores daglige arbejde – og det kan være problematisk i det lange løb for både medarbejderen og virksomheden.
“Mange oplever i dag, at kvalitetssikring bliver et arbejde i sig selv. Alt skal gøres på én måde, inden for den afsatte tid og efter de rette processer. På den måde ender vi med, at vi har gjort alt som foreskrevet, men ikke nødvendigvis lavet et godt stykke arbejde. Du kan sagtens gøre alt efter bogen og alligevel udføre opgaven forkert,” siger Dennis Nørmark, der er antropolog og forfatter til bogen “Ufrihedens pris.”
Selvom han ikke mener, at emner som eks. kvalitetssikring i sig selv er en dårlig ting, så ser han mange steder, at de stadigt flere små bureaukratiske opgaver i hverdagen er med til at tage indflydelsen på arbejdet og dets udførelse fra os – og dermed sænke vores arbejdsglæde.
“Der er eks. 4500 læringsmål i folkeskolen. Det giver jo en enorm indsnævring af det rum, man rent faktisk arbejder inden for, og alle de læringsmål bygger på en antagelse af, at den enkelte medarbejder ikke selv ved, hvad et godt udført arbejde er – at det må vi hjælpe ham eller hende til at forstå.”
Ifølge en rapport Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) fra 2023, spiller netop indflydelse spiller en stor rolle for vores arbejdsglæde, opgaveløsning og oplevelsen af stress.
“En højere grad af indflydelse i arbejdet hænger sammen med bedre psykisk velbefindende, en lavere risiko for selvvurderet stress, og en større sandsynlighed for, at medarbejdere og ledere oplever, at de har gode muligheder for at udføre deres kerneopgave,” udtalte projektleder og seniorforsker ved NFA, Ida E. H. Madsen, i forbindelse med rapportens offentliggørelse.
Ifølge Dennis Nørmark skyldes denne store lyst til at kontrollere og kvalitetssikre især, at ledelseslagene, og dermed det indre bureaukrati i virksomhederne, er steget støt gennem de seneste mange år – og at dette bureaukrati ofte udføres af ledere uden praktisk erfaring og viden om det arbejder, der skal udføres.
“Bureaukraten vil sige, at man ikke kan måle en ansats erfaring, mavefornemmelse og faglige indsigt, og derfor må vi opfinde nogle måder at kontrollere deres arbejde på. Så indfører man en masse kontrol, som ikke hjælper i udførelsen af arbejdet – men faktisk kun tjener til formål at gøre ledelsens arbejde nemmere,” siger han.