Det kræver en række såkaldt supplerende foranstaltninger at benytte sig af Google Analytics som virksomhed, afgjorde Datatilsynet sidste år. Ikke desto mindre fortsætter mere end 90 % af danske virksomheder som før.
Det er svært at ændre gamle vaner – især når disse vaner er svære og dyre at skifte ud med nye vaner. Det gælder ikke mindst brugen af Google Analytics, der i efteråret i en afgørelse fra Datatilsynet blevviste sig at være ulovligt.
Google Analytics lever ikke op til de europæiske GDRP-regler, og kan derfor som udgangspunkt ikke lovligt anvendes af danske virksomheder.
Skulle man fortsætte med at benytte sig af værktøjet, ville det kræve en række foranstaltninger, der kunne få det til at leve op til lovgivningen.
Det skriver Markedsføring.dk
Ikke desto mindre fortsætter mere end 90 % af de danske virksomheder ufortrødent med at bruge det ellers ulovlige værktøj, viser en ny undersøgelse. Og spørger man Rasmus Christensen, partner og senior tracking- og analytics-konsulent hos Refyne, der står bag undersøgelse, er dette ikke overraskende.
Han mener, at mange netop nu ser tiden, og ikke mindst venter på ny lovgiving fra EU og USA.
“Og derfor spørger mange sig selv, om de er villige til at investere i løsninger, som forhåbentlig snart ikke er nødvendige,” siger han til Markedsføring.dk.
Grunden til, at Google Analytics blev erklæret ulovligt i efteråret 2022, er blandt andet, at værktøjet sender personlige data fra fra virksomhederne, og dermed fra deres kunder, tilbage til USA. Og det er forbudt ifølge GDPR-reglerne.
“For at imødekomme retningslinjerne for brug af Google Analytics, skal du blandt andet håndtere persondataen, inden den sendes til Google, og fjerne flere parametre på forhånd. Ved at gøre det kompatibelt, mister du stort set alt indsigt, og så er min faglige vurdering, at værktøjet bliver ubrugeligt. Det vil være som at køre bil i en fremmed by uden GPS,” siger Rasmus Christensen.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk