USA er et marked fyldt med muligheder for danske virksomheder – store som små – mener den danske ambassadør. Samtidig skal ny millionindsprøjtning skal give danske iværksættere bedre adgang til det amerikanske marked.
USA er mulighedernes land, hvis man spørger amerikanerne selv – og også hvis man spørger Danmarks ambassadør i landet, Jesper Møller Sørensen.
Han ser store muligheder forude, når han ser på det potentiale, der ligger og venter danske virksomheder på den anden side af Atlanten, så længe de er villige til at tilpasse sig de lokale forhold og udvise innovation.
USA’s enorme marked betyder, at der stadig er rigeligt med muligheder for mindre virksomheder til at opnå succes. Uanset størrelse kan danske virksomheder finde deres niche, så længe de er villige til at tilpasse sig de lokale forhold og være innovative. I USA er der plads til alle virksomheder, uanset størrelse, der tør drømme stort,” siger han i et interview med Dansk Industri.
Det amerikanske marked er dog ikke uden udfordringer. Sørensen påpeger, at man skal kunne navigere i de lokale strømninger for at opnå succes, især i et land, hvor “Made in America” har fået en central placering i både politik og erhvervsliv.
“USA er Danmarks største eksportmarked, og danske virksomheder har allerede sat markante fodaftryk,” siger han, og understreger samtidig, at en dyb forståelse for de lokale regler og en strategi for tilpasning er afgørende for succes.
Stort potentiale
På de hjemlige breddegrader er der også stort fokus og forhåbninger om, at danske virksomheder kan klare springet og etablere sig i USA.
Sammen med Kaplak Ventures og foreningen Catalyze sætter Industriens Fond nu yderligere skub i projektet ‘Climate Tech Catalyzer’, der skal sende flere grønne startups til USA for at møde amerikanske ventureinvestorer og virksomhedspartnere – og dermed styrke dansk eksport af grøn teknologi til et af verdens største markeder.
Projektet er støttet med 2,7 millioner kroner af Industriens Fond, og bygger på erfaringer fra et pilotprojekt, der løb i det tidligere forår 2024, hvor 10 grønne startups deltog i strategisessioner med eksperter, blev introduceret til potentielle investorer og nu har fået det første fodfæste på det amerikanske marked.
“Kampen mod global klimaforandring er den største forretningsmulighed i min levetid. Det er tid til, at en ny generation af danske virksomheder skalerer internationalt, drømmer stort og fremmer bæredygtige ‘best practises’, så alle virksomheder i nær fremtid bliver klimavirksomheder,” siger Jim Hagemann Snabe, formand for Siemens og medstifter af Kaplak Ventures.
Initiativ viser, hvor afgørende det er, at danske virksomheder får den nødvendige støtte til at navigere og trives i det komplekse amerikanske marked.
“Climate Tech Catalyzer er mere end et program – det er en platform, der tilbyder en sjælden mulighed for amerikanske investorer og virksomhedsledere at forbinde sig med danske startups, der er i spidsen for klimainnovation,” siger Jesper Lok, formand for Kaplak Ventures.
Spørger man Jesper Møller Sørensen, er der i USA særligt godt potentiale i mange af de industrier, hvor danske virksomheder allerede i dag har deres ekspertise og ofte er blandt de førende på verdensplan.
“USA ønsker absolut at handle med danske virksomheder. USA er Danmarks største eksportmarked, og danske virksomheder har allerede sat markante fodaftryk på områder som grønne løsninger, bioteknologi og medicin. Danske teknologier er eftertragtede i USA. Amerikanske stater ser potentialer i de arbejdspladser og i den økonomiske vækst, som danske virksomheder bringer med sig.”