Den danske fødevareproducent, Organic Plant Protein, der producerer plantebaserede fødevare, har fået ny storinvestor i Danish Agro. Med investeringen vil begge parter gå dybere i markedet for plantebaserede fødevarer i både ind- og udland.
“Markedet er i kæmpe vækst over hele verden, og vi har et produkt, der er helt unikt på det globale marked. Så der er potentiale til, at det kan blive kæmpestort, men for at komme dertil, kræver det, at vi har de rette investorer og kontakter. Det er resultatet af syv års udviklingsarbejde i Danmark,” siger direktør i Organic Plant Protein, Ulrich Kern-Hansen.
Danish Agro har netop indgået aftale om at købe 28 % af aktierne i Organic Plant Protein A/S. Selskabet, der ligger i Hedensted, producerer plantebaserede køderstatningsprodukter, der baserer sig på primært ærter og hestebønner. Danish Agro, der har et strategisk fokus på plantebaserede fødevarer, vil med investeringen gå endnu dybere i markedet for plantebaserede fødevarer.
“Vi har kapacitet til at producere 5000 tons om året, hvilket er rigtig meget i forhold til markedets behov. Men hvis vi har de rigtige produkter i forhold til markedet, så er det kun godt at have stor kapacitet. De helt store kunder på globalt plan, de er ude efter meget stor kapacitet.”
Et tørt sted
Efter at være kommet igennem to hårde coronaår, hvor salget stort set gik i stå, og efter at have købt de rette produktionsfaciliteter og maskiner, er der hos Organic Plant Protein opstået et behov for investorer. Efter et par år med underskud, er det store salg af aktier faldet på et tørt sted, der nu giver virksomheden muligheden for at koncentrere sig om fremtiden.
“Vi har haft stor interesse, fra både ind- og udland, men da Danish Agro henvendte sig, kunne vi se meget store muligheder i det samarbejde. De har allerede et meget stort fokus på økologi, og de har kontakt til rigtig mange økologiske landmænd både her i Danmark og i Baltikum. Så de kan blive bindeled mellem os og råvareproducenterne,” siger Ulrich Kern-Hansen.
Men selvom den store investering fra Danish Agro forventes at gøre meget for virksomheden, så handler investeringen ikke om at sætte skub i eksporten af produkterne.
“Det har vi sådan set ikke behov for, da 76 % af vores salg allerede i dag går til eksport. I det hele taget er salget ikke et område, hvor vi har problemer på nogen måde. Vores salg er allerede tre gange så højt som sidste år, og der er kommet mange store aftaler på plads.”
Og ser Ulrich Kern-Hansen på fremtiden, så er han ikke et sekund i tvivl om, at fremtiden ser mere end lys ud for plantebaserede fødevareprodukter.
“Ifølge World Economic Forum vil plantebaseret protein i 2030 dække 28 %. af den globale forsyning af protein, der i dag stort set kun dækkes af kødprodukter. Det er et enormt marked, og samtidig er det en snebold, der kun lige er begyndt at rulle, og som vil vokse sig stadigt større i de kommende mange år.”

