Der er alt for ofte en meget grov tone, når danskerne ikke får det, præcis som de vil, i landets mange butikker. Her oplever 83 procent af de ansatte, at kunderne taler grimt eller nedsættende til dem. Og tallet er stigende.
Flere og flere butiksansatte oplever, at kunderne er vrede og / eller taler meget grimt til dem i det daglige.
Ifølge en ny undersøgelse som analysefirmaet Wilke har foretaget for HK Handel, har hele 83 procent oplevet netop dette inden for det seneste år – en stigning fra 80 procent i 2022.
“Det bekymrer mig meget, at detailbranchen fortsat har så stort et problem med ubehagelig kundeadfærd. For det slider enormt meget på medarbejderne, når de på nærmest daglig basis, skal lægge øre til grimme kommentarer fra de kunder, de forsøger at hjælpe. Det er fuldstændig uacceptabelt, og det bliver vi simpelthen nødt til at gøre noget ved”, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.
Ifølge Jannick Nytoft, direktør i De Samvirkende Købmænd (DSK), kommer den hårde tone et særligt sted fra.
Det nytter ikke noget, at man samtidig sender såkaldte børneagenter ind for at fremprovokere fejl hos medarbejderne.
Jannick Nytoft.
“Tonen fra sociale medier har flyttet sig ind i butikkerne, og respekten for medarbejdere er i frit fald. Samtidig er butikstyverier steget med over 60 procent på bare to år. Det skaber en utryghed, som vi ikke kan acceptere,” skriver han på LinkedIn.
Gennem de senere år har der kørt forskellige kampagner i mange butikker – herunder nogle af landets største kæder – med opfordringer til at tale pænt og ordentligt. Men Mette Høgh må da også indrømme, at kampagnerne ikke har ændret noget.
“Der er desværre fortsat en rådden kundekultur mange steder. Derfor haster det også med at få indført tiltag, der i højere grad griber medarbejderne, så de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone. Vi så for eksempel gerne, at alle ledere kom på kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de i det mindste er ordentligt klædt på til at hjælpe de ansatte,” siger hun.
Hos DSK er man helt enige med HK Handel i, at noget bør gøres for at sætte en stopper for den alt for hårde tone i butikkerne, men Jannick Nytoft mener samtidig, at man fra bakker op fra samfundets side – og at man fra politisk side også overvejer, hvad man pålægger butikkerne af regler og love.
“Vi deler ønsket med HK Handel om at få vendt udviklingen. Men det kræver, at samfundet bakker op – både politisk og kulturelt. Det nytter ikke noget, at man samtidig sender såkaldte børneagenter ind for at fremprovokere fejl hos medarbejderne,” skriver han.

