De seneste år er der sket en markant nedgang i antallet af biler, der bliver skrottet herhjemme. Samtidig viser tal fra Dansk Bilbrancheråd, at danske bilejere prioriterer pris og fabriksgaranti, når de vælger værksted.
At få penge ud af danskerne har til alle tider været en kunst i sig selv, men siden inflationen og prisstigningerne begyndte at vise sit ansigt over dansk økonomi, er det for nogle brancher blevet endnu sværere.
Bilbranchen er én af de brancher, der mærker, at danskerne sidder mere på pengene, end de plejer at gøre. Således er den danske bilpark i gang med at ældes, da vi vælger at køre længere tid i vores bil, frem for at skrotte og købe nyt. Tal fra Dansk Producentansvar viser, at mens der i 2019 blev skrottet godt 118.000 biler, lå tallet i 2022 på godt 80.000. En nedgang på over 30 procent på fire år.
“De seneste år har verden oplevet en række store kriser, der på forskellige måder har påvirket både produktionen og salget af nye biler samt prisen på brugte biler. Og det har uden tvivl også gjort, at færre biler er blevet skrottet de seneste år,” siger Troels Meier, direktør i Autoparts24, en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele.
Påpasselige
At økonomien har stor betydning for bilejere i øjeblikket, har man også bemærket hos den frie landsdækkende værkstedskæde Bosch Car Service.
Kunderne er meget prisorienterede og opsatte på at få en økonomisk fordelagtig serviceydelse i øjeblikket. Mange prioriterer at vedligeholde den gamle bil gennem servicetjek og reparation frem for at købe ny bil. Vi kan også mærke, at kunderne værdsætter, at priserne er transparente online,” siger Jacob Mortensen, kædechef i Bosch Car Service.
En undersøgelse foretaget af Epinion viser, at for 59 procent af de danskere, der i 2022 valgte et frit værksted frem for et mærkeværksted, har prisen været den vigtigste faktor i deres valg, og det er flere end i de foregående ni år.
Blandt dem, der i 2022 holdt fast i at bruge et mærkeværksted, begrundede næsten hver fjerde valget med, at de ikke ville risikere at miste fabriksgarantien ved skift til et frit værksted. Ifølge en undersøgelse fra Epinion gjaldt det samme kun for hver sjette i 2020.
“Frygten for at miste fabriksgarantien ved et værkstedsskift er helt ubegrundet, da det er et lovkrav i Danmark, at garantien fra producenten ikke bortfalder af den grund. Det tror mange desværre fortsat, og hos dem ser vi altså nu en større økonomisk påpasselighed, end før bilbranchen blev kriseramt,” siger Erik Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd.
Han mener samtidig, at det er ærgerligt, at mange danskere fejlagtigt føler sig bundet af fabriksgarantien frem for at vælge værksted ud fra, hvem der leverer den rigtige service til en fornuftig pris.
Ser vi igen på antallet af skrottede biler, så tyder de foreløbige tal fra i 2023 på, der også i år vil blive skrottet markant færre biler end i årene forinden, men ifølge Troels Meier er det endnu for tidligt at erklære det hverken en positiv eller negativ udvikling.
“På den korte bane er det positivt for miljøet, at biler i højere grad bliver repareret og får et fokus på den cirkulære økonomi, men på længere sigt vil der uden tvivl være biler, der både på grund af udledning af brændstof og sikkerhed vil have godt af at blive erstattet af nye modeller,” siger han.