Er markedet for mærker og certificeringer virkelig så uoverskueligt, som vi ofte får at vide? Det taler Steffen Max Høgh i denne episode af Bæredygtig Business om med forfatter Lars Ludvigsen.
Vi hører ofte, at mærker og certificeringer er en jungle at finde rundt i. Men i virkeligheden er der kun 38 certificerede mærker, du behøver lære at kende som forbruger, fordi du kan stole på dem.
De 38 mærker er analyseret og gennemgået i bogen: ”Op på mærkerne – din guide til certificerede mærker og venligaktivisme”. I dag har Steffen Max Høgh den ene af forfatterne i studiet.
Du kan møde hovedforfatteren af bogen, Lars Ludvigsen fra LETZCERTI, der rådgiver virksomheder og forbrugere om certificerede mærker og bæredygtig kommunikation. Desuden medvirker Helle Rex fra STEP, som har analyseret sig frem til at definere de fire bæredygtighedstyper, der også bliver gengivet i bogen.
Du kan i denne episode høre, hvad der ligger til grund for blåstemplingen af de 38 mærker, og hvordan de netop er kommet frem til at fremhæve disse 38.
’Butterfly-modellen’ blev udviklet af to af bogens forfattere, Lars Ludvigsen og Jakob Zeuthen, i 2018, hvor den første gang blev brugt til at identificere de certificerede mærker, som virksomheder kan bruge, hvis de lægger vægt på uafhængige tredjepartsorienterede certificeringer som en del af deres markedskommunikation.
51 mærker blev i 2018 vurderet som gode nok og publiceret i fagbogen: MÆRK DIN FORRETNING. I den nuværende bog er der fokus på certificerede mærker til forbrugere, og dem er der 38 af, som lever op til mindst ét af kriterierne i hver af butterflyens fire vinger: Transparens, Interessenter, Relevans og Certificering & kontrol. De fire kriterier er alle i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer og fungerer som en uddybning og kvalificering.
Det er værd at bemærke, at alle de omtalte mærker i bogen er gode nok, selv om de har en forskellig score. Dem der ikke er gode nok, er udeladt af bogen. Så hvis man kender disse, er man godt kørende som både forbruger og virksomhed. Og man kan med ro i sjælen se bort fra alle de grafiske arbejder og mærkelignende figurer, der pryder emballager og hjemmesider og minder om de troværdige mærker. Det er alle disse tusindvis af ikke-mærker, der medvirker til at give en fornemmelse af ’mærkejungle’, ikke de 38 som snarere må betragtes som en nysselig botanisk have.
Vi taler også om den årlige forbrugeranalyse fra STEP, som inddeler danske forbrugere i fire bæredygtighedstyper.
Bliv klogere på baggrunden for de 38 mærker”og forstå, hvordan du selv som forbruger kan bruge bogen som din guide, når du vil vide, hvilke produkter, tjenester og virksomheder der er bedre inden for de fire temaområder: klima, miljø, sundhed og sociale forhold.
Udover Lars Ludvigsen og Jakob Zeuthen er Kasper Nesager og Susanne Hacke medforfattere på bogen, og tidligere klimaminister og EU Klimakommissær Connie Hedegaard har skrevet forord.
Lyt til Bæredygtig Business lige her