70 procent af de kommende års bilkøbere forventer at vælge en elbil. Herskende myter om, at elbiler ikke har brug for service, får nu alarmklokkerne til at ringe hos landsdækkende værkstedskæde.
Elbilerne fylder mere og mere på de danske veje, og ifølge en ny undersøgelse fra Bilbasen regner 70 procent af de danskere, der forventer at købe en bil inden udgangen af 2025, med at vælge en elbil.
Det er i sagens natur godt nyt for elbilsforhandlerne, men det kan også give problemer for sikkerheden på vejene. Jesper Valentin Lund, der er konceptchef hos værkstedskæden AutoPartner til at råbe vagt i gevær, fordi mange elbilejere fravælger regelmæssig service af bilen.
“Folk ser anderledes på en elbil – som en computer på hjul – og overordnet oplever vi, at mange elbilejere groft sagt ikke tror, at en elbil skal vedligeholdes, og det får mange til at skippe den regelmæssige service,” siger han.
Videre fortæller Jesper Valentin Lund, at mange elbiler gør først selv opmærksom på, at de skal serviceres efter 24 måneder, men hvis du kører rundt i to år, og der har været vintervejr med vejsalt og så videre, så har bilen det ikke godt.
“24 måneder mellem service er bestemt ikke foreneligt med det danske klima, og eksempelvis bremserne skal altså skilles ad og renses oftere end det. Med et stigende antal elbiler på vejene, som typisk vejer over to tons, og hvor en væsentlig del ikke vedligeholdes tilstrækkeligt, kan det i yderste konsekvens gå ud over folks sikkerhed,” siger han.
Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen, er salget af elbiler nu også gået fra næsten udelukkende at bestå af helt nye biler til i stigende grad også at omfatte køb og salg af brugte elbiler.
“Vi kan nu se, at langt størstedelen af forbrugerne har besluttet sig for en elbil inden for en overskuelig fremtid. Vi ser også, at der nu for alvor også er begyndt at blive handlet en del brugte elbiler, hvor det for relativt kort tid siden primært var nye eller næsten nye.”