Det bugner med måder at betale sin regning på, og ifølge en ny analyse vil især udenlandske turister i stigende grad kræve at kunne betale på den måde, de selv ønsker. Hos restauratører kender man dog ikke til problemstillingen.
Der er snart ikke den app, der ikke har sin egen betalingsfunktion, og ved siden af dem kan man betale med sine gode gamle kort, de endnu ældre kontanter, eller måske med sin telefon, sit ur, sin wallet, og hvad det nu ellers hedder alt sammen.
Og det vil flere og flere ifølge en ny analyse fra fintechvirksomheden Adyen kræve at kunne i fremtiden. Samtidig er der kun 24 procent af forhandlerne, som accepterer digitale wallets som betaling. Til sammenligning er det 11 procent lavere end det globale gennemsnit for alle markeder. Analysen viser samtidig, at kun 30 procent af de adspurgte forhandlere accepterer udenlandske betalingsformer, som f.eks. de kinesiske betalingsmetoder AliPay og WeChat Pay. I 2019 var der ellers 274.300 kinesiske overnatninger i Danmark.
Hos restaurantkæden, Dining Six, der driver mere end 10 restauranter i Aarhus, København og Oslo, kender man dog ikke til de nævnte udfordringer.
“Vi har knap 10.000 gæster om ugen fra alle mulige forskellige lande, og der er aldrig en eneste, der har bedt om at betale på de måder, der nævnes her. Såfremt det bliver et ønske fra vores gæsters side, ville vi intet problem have med at tilføje det til betalingsmetoderne,” siger Sandra Marquardsen, CEO og partner i Dining Six.
Analysen fra Adyen viser samtidig, at hele 55 procent af de globale forbrugere vil forlade en butik eller en online check-out, hvis de ikke kan betale for et produkt eller en service med deres foretrukne betalingsform. Og ifølge Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden & Baltikum, er det en problemstilling, der skal tages alvorligt.
”Danske virksomheder skal kunne fokusere på det, som de gør bedst – nemlig verdensklasse produkter og service. Vores research viser, at tekniske begrænsninger ved betalingsmetoder – begrænsninger der er lette at ændre – kan risikere at gå ud over danske virksomheders indtægter, især i hotel- og restaurationsbranchen, da de tilsyneladende ikke tilbyder de simple betalingsmetoder, som globale kunder ønsker,” siger han.
Hos Dining Six ser man dog mindre dystert på fremtiden, og fortæller tværtimod, at man aldrig har mødt problemer med særlige ønsker til betalingsmetoden ude i kædens restauratanter.
“Der kan være en begrænsning i forhold til vores terminaler, men hvis det er noget Nets kan håndtere, så er vi groft sagt ligeglade med, hvordan gæsterne gerne vil betale. Det er endvidere min opfattelse, at vores kolleger har det på nøjagtig samme måde,” siger Sandra Marquardsen.