I morgen går det løs ved stemmeurnerne over hele USA, og amerikanerne skal vælge, om de endnu engang vil sætte Trump i Det hvide hus, eller om Kamala Harris skal blive den første kvindelige præsident i historien. Men hvad vil valget betyde for danske virksomheder?
USA har meget stort indflydelse på det danske erhvervsliv på adskillige områder. Det er vores største eksportmarked, og tegner sig for ca. 15 procent af dansk eksport – og genererer således en omsætning på knap 300 milliarder kroner, og amerikanerne sætter dagsordenen på mange måder ude i den store verden, ikke mindst hvad angår erhvervslivet.
Derfor er det også altid interessant, hvem der ender i Det hvide hus, når der er valg i landet, og hvilke konsekvenser udfaldet får for danske virksomheder, store som små.
Cowboypolitik
Ifølge Carsten Filsø, administrerende direktør og medejer af produktionsvirksomheden Baron, er der fordele og ulemper ved begge kandidater, men han håber især, at den hårde retorik i valgkampen blødes op, når arbejdet som præsident går i gang.
“Uanset hvem der rykker ind i Det Hvide Hus, så har jeg en klar forventning om, at de udviser mere ansvar end i valgkampen. Men mon ikke der kommer nogle bølgeskvulp på aktiemarkederne,” siger han til Erhverv+.
Han hæfter sig især ved de to kandidaters forskellige tilgange til at løse de problemer, de står overfor, og ikke mindst noterer han sig.
“Jeg tror, at Kamala Harris er den, der tænker mere langsigtet omkring tingene, hvor Trump har en mere cowboyagtig tilgang, hvor han skyder fra hoften og har en quickfix-løsning på mange problemer. Han siger jo, at han kan fikse Ukraine og Rusland på 24 timer. Der tror jeg ikke, at der er nogen mennesker, der kan. Hvis det er ens tilgang, så tror jeg, det er svært at finde en løsning på de reelle problemer.”
Hip som hap
Hos PP Techniq, der udvikler platforme til vindindustrien, mener adm. direktør Jesper Juhl ikke, at valget vil få den store betydning for virksomheden.
“For vores virksomhed er det hip som hap, hvem der vinder. Vi kommer først ind i billedet, når vindmøllerne har opnået en vis levetid, typisk tre-fem år, og der er allerede installeret op mod 80.000 vindmøller i USA,” siger han til Erhverv+.
Samtidig mener han dog, at især Trumps holdning til produkter, der ikke er produceret i USA, kan blive en udfordring. Ikke mindst, hvis det betyder højere toldsatser.
“Told kan gøre det sværere for os, fordi vi ikke har intentioner om at producere i USA. Vi er en nichevirksomhed, der ikke lever af høj volumen. Det, vi laver, er meget teknisk komplekst, så det er ikke bare noget, vi kan sige, at vi åbner en fabrik i USA, og så kører det.”
Hvem vil hvad
Spørger man Dansk Industris USA-ekspert, Peter Thagesen, er der flere gennemgående temaer ved både Trump og Harris.
“America First og Kina er dominerende emner, men dertil har USA’s dybe splittelse og den utroligt lige opbakning til præsidentkandidater også være toneangivende,” siger han i en artikel på DI.
Han oplister samtidig, i hvilken retning de to kandidaters hver især vil trække amerikansk politik.
Kamala Harris vil:
- Holde handelspolitikken uændret
- Fortsat være ”Tough on China”
- Fortsat støtte Ukraine i krigen med Rusland
- Styrke den globale klimaindsats
- Hæve virksomhedsskatten fra 21 til 28 procent
Donald Trump vil:
- Få svært ved at trække stikket på klimaplanen, Inflation Reduction Act (IRA)
- Trække USA ud af Paris-aftalen
- Udløse negative handelspolitiske konsekvenser med bl.a. straftold.
- Virkelig være ”Tough on China”
- Tvinge Ukraine til fred – ikke pøse penge i krigen
- Gennemføre skattelettelser
- Overordnet må vi forvente større ændringer, hvis Trump igen bliver præsident. Dels er mange vælgere overbevist om, at han vil skabe mere vækst i USA. Men hans politik vil samtidig også få globale konsekvenser for den grønne omstilling samt handels- og sikkerhedspolitikken, siger Peter Thagesen.