Trods de høje energi- og materialepriser har den danske æggebakkeproducent, Hartmann, løftet omsætningen og fastholdt markedsandele i årets kvartal 2022.
Stigende omsætning og realiseret vækst er resultatet for Hartmann i årets tredje kvartal, der ellers også er blevet udfordret af de stigende priser på energi og materialer.
Især papirprisstigninger, generelt inflationspres og udfordrende makroøkonomiske forhold har spillet en stor rolle, og som følge heraf blev priserne også reguleret. Indtjeningen og rentabiliteten blev således forbedret i Amerika, mens Eurasien oplevede et fald på grund af en mere alvorlig påvirkning af energipriser og omkostningsinflation.
“På trods af et historisk udfordrende tredje kvartal, har vi med succes afbødet stigende omkostninger og leveret forbedret rentabilitet gennem fortsatte prissætningshandlinger på tværs af markeder. Med udgangspunkt i vores solide præstation fra år-til-dato, specificerer vi nu vores forventninger til omsætningen for 2022 til omkring 3,3 milliarder kroner og overskudsgraden til 5-7 %,” siger CEO, Torben Rosenkrantz-Theil.
Ser vi på de tørre tal, så steg omsætningen til 861 mio. kroner, mod 609 på samme tid sidste år. Samtidig faldt indtjeningen dog fra 122 mio. kroner til 51 mio. kroner, ligesom
Den historisk høje volatilitet i energi- og genbrugspapirpriserne betyder fortsat væsentligt reduceret synlighed og øget usikkerhed om udviklingen i koncernens omkostningsniveauer.
Investeringerne forventes fortsat at udgøre omkring 225 mio. kr. i 2022. Ud over disse ordinære investeringer vil Hartmann genetablere driften på koncernens indiske fabrik efter branden i 2. kvartal 2022, hvilket indebærer, at investeringer forventes at blive kompenseret af forsikringsdækning.

