Transportsektorens brancheorganisation, ITD, foreslår i et valgoplæg, at der ryddes op i branchens enorme bødekatalog, og at der sættes mål for at nedbringe sagsbehandling, gebyrer og indberetninger.
Transportsektoren er blandt de mest regulerede brancher i landet, og samtidig blandt de brancher, hvor der er størst chance for potentielle bøder.
Og antallet af regler, bøder og gebyrer er vokset støt gennem de seneste år, og det vil man fra ITDs side nu have gjort noget ved.
“Det bør være en regerings fornemmeste opgave at fjerne barrierer for erhvervslivet, ikke opfinde dem. Men det er desværre det, der er sket de seneste år. Bødekataloget er vokset, der er kommet mere kontrol, flere bøder og flere gebyrer. Det er den helt forkerte vej at gå,” siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD.
Han foreslår ganske enkelt, at man fra den kommende regerings side sætter sig for at luge ud i regeljunglen på transportområdet, og gøre det nemmere og mere attraktivt at blive vognmand her til lands.
Transportsektoren lider som så mange andre brancher og sektorer under stor mangel på arbjedskraft, og de mange regler og retningslinjer gør det ikke nemmere at skaffe nye hænder til at køre på landevejene. Vil den kommende regering ikke arbejde for dette, kan det ifølge Stefan K. Schou få konsekvenser for hele sektoren.
“Ellers får vi meget svært ved at rekruttere chauffører i fremtiden. For der er ingen erhverv, hvor der er så mange muligheder for at få en bøde i løbet af din arbejdsdag. Det får rigtig mange chauffører til at forlade branchen, og det er ikke i nogens interesse.”
Ud over bøderne, bør regeringen se på den voksende regel- og gebyrjungle, som erhvervet hver dag skal finde rundt i. For ventetider og bureaukrati er en kæmpe udfordring for branchen, som bruger kostbare resurser på unødigt papirarbejde.
“Bureaukrati og ventetid koster branchen tid og penge, og det presser vognmænd og chauffører. F.eks. hvis de skal vente måneder på at få en godskørselstilladelse, som de ovenikøbet skal til at betale for. Og vi kan konstatere, at det er ikke lykkes for regeringen at få styr på problemet med Færdselsstyrelsen, som stadig har store udfordringer med ventetider,” siger Stefan K. Schou

