Danskernes bilpark er under forandring, og med det ændres også vilkårerne for de værksteder, der skal arbejde på vores biler. Nu tager Hella Service Partner et nyt koncept i brug for at styrke sig i kampen om bilisterne.
Der kommer stadigt flere el- og hybridbiler på de danske veje. Således kunne De Danske Bilimportører i september melde, at der var indregistreret i alt 97.121 elbiler i Danmark – 50 flere end hybridbiler.
Dermed kommer der også øget pres værkstederne, der i stigende grad skal kunne servicerer el- og hybridbiler, og det skaber en ny form for konkurrence på markedet mlelem mærkeværkstederne og de såkaldte medlemsværksteder.
For at tiltrække el- og hybridbilisterne lancerer Hella Service Partner et nyt koncept, hvor medlemsværkstederne kan blive godkendt til at servicere og reparere hybrid- og elbiler, såfremt de efterlever en række opstillede krav til blandt andet uddannelse og udstyr.
“Mange bilejere er i tvivl om, hvorvidt alle værksteder og mekanikere er kvalificerede til at servicere de eldrevne biler. Med godkendelsen fra kædens side garanterer vi over for kunderne, at de hos det enkelte værksted kan forvente en professionel udførelse af alt fra service til reparation af el- og hybridbiler. Og kun værksteder, som lever op til en række specifikke krav, vil få godkendelsen,” siger Linda Vestergaard, der er kædechef hos Hella Service Partner.
Fordel for værkstederne
Godkendelsen af hybrid- og elbil-service fra en stor og etableret spiller på markedet kan vise sig at blive taget meget vel imod af kunderne.
“En genopladelig bil er en relativt kompliceret størrelse med ny teknologi, og mærkeværkstederne har en strukturel fordel i at få adgang til teknologierne før de frie værksteder. Det er derfor et godt træk fra en fri værkstedskæde at udarbejde et koncept, der giver forbrugeren en garanti for professionel håndtering af hybrid- og elbiler,” siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.dk.
For mange af medlemsværkstederne kan der være en fordel i at kunne promovere sig som et værksted, der er godkendt til at servicerer el- og hybridbiler i kædens navn.
Derudover mener Jan Lang, at, såfremt de frie værksteder forstår at levere den fornødne service, så har de gode chancer for at få et stigende antal bilejere til at vælge dem.
“De frie værksteder har stået over for tilsvarende udfordringer tidligere med lanceringen af dieselbiler, og de er gennem deres service og et lavere prisniveau lykkedes med at vinde en stor andel af mærkeværkstedernes kunder. Så set ud fra et historisk perspektiv har de gode chancer for at slå igennem på el- og hybridfronten også,” siger Jan Lang.

