Det klimavenlige alternativ til diesellastbilerne holder stille, fordi gaspriserne har været på himmelflugt, og det nu er for dyrt at køre på gas frem for diesel. Det er dårligt for miljøet, og det er dårligt for de transportvirksomheder, der har investeret dyrt i ellastbiler, der nu holder stille. Det kræver politisk handling, mener ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.
Der er blevet sagt og skrevet mangt og meget om den grønne omstilling i transportsektoren. For vi skal væk fra diesel og over på el, gas eller brint, for at sænke CO2-udledningen. Det er efterhånden en gammel sang, som især landets politikere har sunget i mange år.
Skiftende regeringer har de senere år støttet indkøb af gaslastbiler, og mange vognmænd har fulgt opfordringen og investeret millioner i gaslastbiler, som erstatning for diesellastbiler.
Men den nuværende energikrise med markante prisstigninger på energi, har stort set lukket ned for transportsektorens brug af de alternative brændstofformer, og det sætter vognmændene i en meget svær situation.
“Der er flere og flere vognmænd, som har spritnye gaslastbiler holdende i rækker på gårdspladsen, som de simpelthen ikke har råd til at køre med, fordi gasprisen er eksploderet. Og selvom dieselprisen også har været på himmelflugt, er det nu markant billigere at købe transport med diesel, så det giver sig selv, at kunderne nu vælger gas fra, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.
Politisk handling
Udfordringerne får nu ITD til at kræve politisk handling omkring, hvordan vognmændene er stillet i den nuværende situation, hvor priserne gør det urentabelt at køre på de alternative brændstoffer. For mens branchen som helhed gerne går i en grønnere retning, så kræver det politisk vilje at gennemføre omstillingen, især under i en krise som denne.
“Vi efterlyser simpelthen en plan fra politikerne på den situation, som vognmændene står i. For man kan ikke først bede branchen om at skifte til gas for derefter at lade dem i stikken, fordi det viser sig at være et dårligt råd, man gav dem,” siger John Skovrup.
At gaslastbilerne holder stille er ikke kun et problem for de mange vognmænd, der har indkøbt gaslastbiler. Der er mangel på kapacitet i hele branchen, og når gaslastbilerne står stille, mangler de ude på landevejene, hvor der er rigeligt med gods at køre.
“Salget af gaslastbiler er steget de senere år bl.a. fordi man har kunnet modtage støtte til indkøb af dem. Men tager man gaslastbilerne ud af ligningen, vokser kapacitetsproblemerne i branchen, og det forstærker den igangværende forsyningskrise,” siger John Skovrup.

