På trods af markante udfordringer i det globale marked leverer den danske tæppegigant Ege Carpets et årsregnskab med stærke strategiske fremskridt inden for bæredygtighed, digitalisering og produktudvikling. Omsætningen for 2024/25 lander på 1.117 mio. kr., hvilket er 3 pct. lavere end sidste år, når der korrigeres for frasalg. Resultatet før skat blev 29 mio. kr.
“Vi opererer i et marked præget af krig, inflation og ustabile forsyningskæder – og det sætter naturligt sine spor. Men vi står fast på vores strategi og har brugt året på at styrke vores forretning med nye kollektioner, cirkulære løsninger og en markant digital transformation,” siger Rune Stephansen, CEO i Ege Carpets.
Han fortæller, at Ege Carpets overordnet har været tilfreds med de første tre kvartaler, mens fjerde kvartal har været udfordrende.
“Heldigvis har vi oplevet, at udfordringerne i fjerde kvartal var isoleret til dette kvartal. Formentlig på grund af usikkerhed omkring toldsatser, men tingene ser nu ud til at have rettet sig,” siger Rune Stephansen.
ungStrategiske fremskridt trods markedsmodvind
Ege Carpets oplevede vækst i halvdelen af de geografiske markeder og lancerede flere nye kollektioner – herunder en ny version af den populære ReForm Memory, udviklet af designeren Carol Appleton.
Samtidig blev det nye koncept Ege ReUse lanceret. Det muliggør en kommerciel genanvendelse af tæppefliser og bidrager markant til reduktion af CO₂-aftryk. Konceptet bygger på en model, hvor brugte tæpper renses og bringes tilbage i markedet.
“Ege ReUse er et gennembrud for cirkulær tæppeproduktion. Vi forlænger produkternes livscyklus og reducerer miljøbelastningen – uden at gå på kompromis med kvalitet eller æstetik,” udtaler Rune Stephansen.
Digitalisering skaber konkurrencekraft
Ege Carpets har i 2024/25 investeret betydeligt i digitalisering. Et nyt kunderejsekort og roadmap danner grundlaget for udviklingen af et nyt website og flere kundevendte værktøjer, herunder Moodboard Creator og den markedsledende Rug Creator.
“Vi tager digitale markedsandele og øger konverteringsraten via vores online værktøjer. Det bringer os tættere på ambitionen om at blive det foretrukne brand blandt arkitekter og designere,” forklarer Rune Stephansen.
Samfundsansvar og mennesker i centrum
Med 43 pct. kvinder i den samlede arbejdsstyrke og 32 pct. kvindelige ledere har Ege Carpets taget vigtige skridt mod større diversitet. Samtidig blev Ege Go2Work-programmet udvidet og støttede i 2024/25 over 130 personer i praktik, træning og opkvalificering – herunder udsatte grupper i samarbejde med bosteder og jobcentre.
Ege Carpets forventer en omsætningsvækst på 2-4 pct. i det kommende regnskabsår og et resultat før renter og skat (EBIT) på 6-8 pct. Fremgangen skal være både bæredygtig og profitabel – så selskabet fortsat kan investere i grøn omstilling og lokale, almennyttige formål gennem Ege Fonden.

									 
					