Det kommende NIS2-direktiv har skabt vildrede i danske virksomheder, der for de flestes vedkommende ikke lever op til kravene. Især SMVerne halter bagefter.
Det nye NIS2-direktiv (net og Informationssikkerhed version 2), der har til formål at sikre et højt, ensartet niveau af cyber- og informationssikkerhed på tværs af alle EU-medlemslande, rammer de danske virksomheder, og kun knap en tredjedel lever i dag op til de skærpede krav i direktivet.
Det nye tal fra Industriens Fond.
Ydermere så er en ud af fem danske virksomheder fortsat ikke afklaret omkring, hvad det nye direktiv helt konkret vil betyde for deres forretning, ligesom en ud af fem, der har sat sig ind i NIS2 og står til at blive omfattet, mangler en plan for at leve op til direktivets krav.
Ifølge programchef i Industriens Fond, Malene Stidsen, især kravene vedrørende politikker for forsyningskædesikkerhed og vurdering af effektiviteten af IT-sikkerhedsforanstaltninger, som færrest virksomheder er rustet til.
“Det gælder både store og små virksomheder, men særligt bekymrende ser det ud, når det kommer til SMV’erne, der halter bagefter, når det handler om at have en plan for at leve op til direktivet. En ting er, at rigtig mange er i tvivl om, hvorvidt de er omfattet, noget andet er, at de ikke har plan for at blive klar.”
Hun fortæller samtidig, at konsekvenserne for virksomheder kan blive såvel store bøder som nedsat konkurrenceevne.
Analysen fra Industriens Fond viser samtidig, at op imod halvdelen af alle virksomheder ikke kender til værktøjer, der kan hjælpe dem med at øge it- og informationssikkerheden, og at de derfor i høj grad efterspørger viden og vejledning i de mange spørgsmål, de nye direktiver har med sig i kølvandet.
“76,3 % af virksomhederne siger, at de vil søge ekstern rådgivning for at leve op til kravene. Og det bliver ikke billigere af, at så mange vil søge den vej. Her kan man hurtigt regne ud, at det er SMV’erne, der ofte vil komme bagerst i rådgivningskøen, der kommer til at betale en høj pris. Derfor vil jeg – igen – opfordre enhver virksomhed til at gå i gang med at tage D-mærket,” siger Malene Stidsen.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

