Generativ AI vinder frem mange steder, ikke mindst i de danske virksomheder, hvor mange virksomhedsledere dog oplever, at deres og virksomhedens viden og kompetencer på området halter bagefter udviklingen.
De seneste år har mange lært ChatGPT at kende som en solid hjælper i hverdagen, når der skal laves en hurtig research eller skrives dette og hint. På samme måde er det med en række andre hjælperedskaber, der er kommet på banen efter den stigende udbredelse af kunstig intelligens.
Det har man også fået øjnene op for på landets arbejdspladser, hvor det ifølge en ny medlemsundersøgelse foretaget af Dansk Industri (DI), er knap 40 procent af virksomhederne, der på den ene eller anden måde benytter sig af netop generativ AI.
Men selvom de nye teknologier findes i virksomheden, er det langt fra ensbetydende med, at alle i virksomheden gør brug af disse, fortæller Christine Secher, der er fagleder for Future of Work i DI.
“I lidt over halvdelen af de virksomheder, der har implementeret generativ AI, er det under 20 procent af medarbejderne, der anvender det regelmæssigt. De udfordringer, virksomhederne peger på i undersøgelsen, fortæller noget om hvorfor,” siger hun.
Udviklingen køber stærkt
Blandt udfordringerne med at gøre generativ AI til noget, der bredes bredt ud i virksomhederne, er især, at både ledere og menige medarbejdere kæmper med kompetencerne, når det kommer til de nye teknologier.
Nye teknologier som ChatGPT har kun været brugbare for almindelige mennesker i knap et års tid, og selvom der i dag er store muligheder i brugen af denne form for AI, så løber udviklingen i dag hurtigt fra kompetencerne i de danske virskomheder.
Dette er ifølge Christine Secher en skam og et problem for de virksomheder og organisationer, der allerede nu kunne drage stor fordel af teknologier, der bl.a. vil kunne lette og effektivisere arbejdet.
“Men det viser også, at kompetencer kræver mere end et introduktionskursus til teknologien. I en virksomhed laver de f.eks. demonstrationer af teknologien hver 14. dag, hvor de viser, hvad generativ AI kan og deler erfaringer. Det giver helt konkrete eksempler på anvendelse i egen virksomhed. Det er en central del af udvikling af kompetencer og nye muligheder.”