Hvert år bliver omkring 25.000 brugte biler eksporteret fra Danmark til udlandet. Og her er det særligt en række lande i Østeuropa, der er destinationen. Det viser nye tal, som Motorstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Biler eksporteres i ganske stor stil fra Danmark til især Østeuropa, når de enten har fået nogle år på bagen eller har været ude for en ulykke her til lands.
De seneste år er importen af brugte biler til Danmark steget markant, primært drevet af lave elbilpriser i udlandet. Samtidig er tusindvis af brugte biler blevet eksporteret fra Danmark. Alene de seneste to år er der blevet eksporteret 57.000 brugte biler fra Danmark til andre lande i EU. Det viser en ny oversigt, som Motorstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Det kan ifølge Troels Meier, der er direktør i Autoparts24, give alvorlige problemer i de lande, der aftager danskernes brugte biler.
“I dag har vi meget rigide regler herhjemme for, hvornår det kan svare sig at reparere biler, og derfor ender mange biler, der er erklæret totalskadede, med at blive eksporteret. Men her får køberne ofte ikke noget at vide om bilens historik, og de risikerer derfor at køre rundt i biler, der ikke er sikre,” siger han.
I det hele taget mener han, at man ender med at udnytte andre landes slappere miljølovgivning til at eksportere noget, der i Danmark ville blive sendt til ophugning.
“Og så må borgerne i de lande leve med høje udledninger og ophugning under ringe hensyntagen til miljøet, siger han og peger på trafiksikkerhed som et andet problem.”