Danmark opfordrer nu EU til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler. Men al snak om et forbud er på nuværende tidspunkt i bedste fald symbolpolitik og i værste fald skadeligt, mener brancheorganisation.
Det skal være slut med at sælge lastbiler, der kører på diesel i hele EU. Det har Danmark sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til.
Men det har man ikke meget andet end hovedrysten til overs for hos ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, der mener, at der er talte om ren symbolpolitik fra dansk side.
“Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre, end tåget snak om et kommende forbud i EU,” siger John A. Skovrup, Bestyrelsesformand i ITD.
Han opfordrer samtidig klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard til at skabe en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet.
“For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen,” siger John A. Skovrup.
I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen. For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale. Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud.
“Vi kan godt se, at skriften på væggen er grøn, og vognmændene vil hellere end gerne investere i ellastbiler. Men vi skal altså være sikre på at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne og at forsyningssikkerheden er i orden først,” siger John A. Skovrup
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk