Med en algoritme, der minder om dating-appen Tinder, har iværksætterne bag Roccai nu landet en investering fra Hands-on Mikrofonden på 2,8 millioner kroner. Den nye algoritme vil kunne skabe webshops til snart sagt alle produkter.
Nogle gange, når man går ind på en netbutik, skal man bare have sine varer i kurven i en fart, og så ellers ud af vagten igen. Andre gange ser man sig omkring, og leder måske ikke efter noget bestemt.
Dette kan være en langt mere besværlig oplevelse, og det har de tre iværksættere bag Roccai sat sig for at gøre noget ved. Derfor har de skabt det, de selv kalder Tinder for e-handel.
Det skriver Jydske Vestkysten.
“Når folk går ind på en hjemmeside og ved, hvad de skal købe, så er det helt vildt nemt, for så søger de det bare frem. Men når man går ind på en hjemmeside, fordi man gerne vil inspireres, eller man har et behov, som man ikke helt har defineret præcist, så kan det være enormt uoverskueligt,” siger Nanna Ulsøe, CEO i Roccai, til Jydske Vestkysten.
For netbutikkerne handler det om at ramme forbrugeren med de produkter, der er mest interessante for denne, og det er netop det, Roccai vil hjælpe dem med. Og selvom den nye algoritme beskrives i Tinder-termer, så kommer inspirationen faktisk et helt andet sted fra.
“Jeg tænkte, at hvis man kunne få lov til at svare på nogle spørgsmål, lidt ligesom hvis man står over for en rejsekonsulent, og det kunne pege én i den rigtige retning, kunne det være smart. Nu er jeg måske bare ikke profilen, der typisk spørger en rejsekonsulent til råds – jeg vil hellere finde en løsning selv,” siger CPO, Jane Houlind Ulsøe.
Klar til brug
Roccai havde flere mulige investorer inden på radaren, men valget faldt i sidste ende på Hands-on Mikrofonden, der fra start have vist stor interesse for projektet.
“Vi er ikke gået ind i det for at fortælle stifterne af Roccai, hvordan de skal gøre tingene. Vi er gået ind i det, fordi vi kan se, at de har helt styr på tingene selv. Og så handler det for os om at understøtte, hjælpe og være en del af det,” siger Pernille Lynggaard Frandsen, investor hos Hands-on Mikrofonden.
Ambitionerne for den nye algoritme og dets mulige er store hos Roccai, der efter en række tests hos forskellige virksomheder, nu er klar til at gå på markedet.
Og der er ifølge folkene bag store muligheder for Roccai og algoritmen, der i princippet kan hjælpe netbutikker inden for stort set alle brancher. Men især er der et marked inden for salg af produkter, forbrugerne ikke køber ofte, men hvor man til gengæld har brug for kyndig vejledning i. Derfor har man lige nu blandt andet øje på outdoor-segmentet og markedet for sexlegetøj.
“Rent iværksættermæssigt bliver vi også helt kulrede i hovedet, når vi kan se, at vi har mulighed for at komme ind på et marked, der er i vækst, hvor der er et gigabehov, som vi tapper ind i med noget, vi kan levere på. For så har vi gang i den værdiskabelse, der kommer til at bære det hele,” siger CEO Nanna Ulsøe til Jydske Vestkysten.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk